Město, kde se kvůli dopravním nehodám neumírá. Helsinkám pomohly i striktní rychlostní limity
Už více než rok ve finských Helsinkách neskončila žádná dopravní nehoda smrtí člověka. Cyklistu ani pěšího smrtelně nezranilo auto, ani tramvaj nebo autobus. Záchranáři dokonce nevyprošťovali žádné mrtvé z havarovaného vozu. Příčin takového úspěchu je více. Významně ale přispěl i široce zavedený rychlostní limit třiceti kilometrů za hodinu.
Že je doprava v Helsinkách tak bezpečná rozhodně není náhoda. Město totiž už dlouho v plánování a dopravních politikách dává přednost bezpečnosti a soustředí se na ochranu těch ohroženějších účastníků provozu – tedy chodců a cyklistů. Podobný případ, jako letos, se podařil již v roce 2019.
Recept na bezpečný provoz je podle městského dopravního inženýra Roniho Utriainena složitější, ale za úspěchem stojí třeba i snížení povolené rychlosti na 30 kilometrů za hodinu. Utriainen to řekl veřejnoprávní stanici Yle.
Aktuálně město „třicítku“ rozšiřuje v okolí škol, přísný rychlostní limit ale platí už ve většině helsinských ulic. Aby řidiči rychlost dodržovali, instalovaly Helsinky v posledních letech mnoho dopravních kamer a systémů automatických pokut. Navíc je ve Finsku výše pokut úměrná příjmům řidiče, takže i pro milionáře je porušování rychlostního limitu citelné.
Méně aut, méně nehod
Nejde ale jen o rychlost. Podle Ultriainena vychází bezpečná doprava ve městě z dlouhodobých a na datech založených dopravních politikách a strategiích městského plánování, které metropoli plnou aut transformovaly.
Zužovaly se například vozovky a obecně se komplikoval provoz aut. Současně se investovalo do pěší a cyklistické infrastruktury a do hromadné dopravy. Jednoduše řečeno: méně aut v provozu, méně smrtelných nehod.
Ubylo ale i obecně zranění způsobených řidiči. Za poslední rok utrpělo zranění v dopravě necelých 280 Helsinčanů. Přitom ještě na konci 80. let to bylo ročně kolem tisícovky.
Při srovnání s dalšími městy pak Helsinky působí ještě lépe. Například v Berlíně zahynulo vloni 55 lidí a v Praze ročně umírají kvůli dopravním nehodám desítky lidí. V Bruselu to bylo za poslední rok 9 úmrtí. Ve všech městech Evropské unie bylo za rok 2023 více než 7800 obětí dopravních nehod.
Eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas letos řekl, že většina unijních zemí nesměřuje k cíli, který si stanovily v roce 2018 – tedy snížit počet úmrtí v dopravě na polovinu do roku 2030.
