Se starším autem na technickou prohlídku každý rok, plánuje Brusel
Šestiletá a starší auta by v Evropě měla jet na technickou kontrolu každý rok. Taková je idea Evropské komise. Chce tím pomoci snížit počet tragických dopravních nehod. Technické závady aut jsou totiž příčinou šesti procent z nich a mají na svědomí až 2000 životů ročně. Tento nápad se ale nestane evropským právem, dokud ho neschválí členské státy a Evropský parlament. A tam se proti každoročním technickým prohlídkám aut zvedá hlas odporu.
„Sjednocení četnosti, tudy cesta nepovede. Kudy by mohla vést, je vázat více kontroly na počet ujetých kilometrů, na samotnou opotřebenou vozidla,“ míní poslankyně z frakce socialistů a demokratů Olga Sehnalová.
Jako smysluplnější se jí jeví srovnání standardů technických prohlídek v zemích v celé unii, aby bylo jasné, že auto zkontrolované v Rumunsko bylo pod stejně přísným dohledem jako například to v Dánsku.
Budou muset starší auta v celé EU na technickou kontrolu každý rok? Názory na plán Evropské komise zjišťoval Pavel Novák
I to je cílem balíčku návrhů komise pro zlepšení technické kontroly aut. Některé státy už ale záměru Evropské komise na častější kontroly stavu vozidel vyhovují. Napřed jsou v tomto směru například naši sousedé Rakousko, Slovensko nebo Polsko.
Nejúzkostlivější jsou v kontrole technické způsobilosti aut na Maltě a v Lotyšsku. Tam se musí každý rok na prohlídku i se zbrusu novým nebo i jen rok starým autem.
„Z mého pohledu je to zbytečné zatěžování řidičů,“ říká k návrhu na zpřísnění evropské normy pro povinné prohlídky po čtyřech, dvou a pak vždy po jednom roce stáří vozidla poslankyně Olga Sehnalová, která je zpravodajkou části návrhu Komise na zlepšení bezpečnosti silničního provozu.
Souhlasí s ní i její kolega z druhého konce politického spektra, z frakce evropských konzervativců Oldřich Vlasák.
„Tady si myslím, že to je příliš tvrdé. Když se podívám na stáří automobilového parku v Evropě, tak jenom v České republice jsou vozidla v průměru starší čtrnácti let. Myslím si, že tento práh je příliš nízký, že bychom měli v této době, kdy se šetří každá koruna, postupovat velmi pomalu.“
Kontroly nezkracovat, ale sjednotit
Novinkou v technických prohlídkách vozidel má být to, že se budou povinně provádět i u motocyklů a skútrů. U nás je to sice samozřejmost, ale ve Francii, Nizozemsku nebo ve Finsku se nic takového nedělá.
Stejný názor jako čeští poslanci, tedy že by se měly sjednotit požadavky na technické kontroly, ale nezkracovat jejich frekvence, má i zpravodaj komisního návrhu ze staré členské země. Ve vlasti Wernera Kuhna, v Německu, je přitom vozový park značně mladší než v Česku.
„Myslím, že to není nutné dávat auto prohlížet každý rok. Pokud budeme mít stanovené společné standardy, je podle mne dvouletá perioda kontrol v pořádku,“ podotýká Kuhn.