Zloději ukradli z nizozemské galerie vzácné obrazy od Picassa i van Gogha
Z rotterdamské galerie Kunsthal zmizely v noci obrazy za miliony korun. Po dílech slavných malířů včetně Pabla Picassa, Clauda Moneta, Henriho Matisse a Vincenta van Gogha teď pátrá policie.
Jaká konkrétní díla v galerii chybí, policisté zatím tají. Fotografie ukradených obrazů by ale měli zveřejnit ještě dnes.
Pracovnice muzea Mariette Maaskantová uvedla, že zmizelé obrazy měly značnou hodnotu a patřily soukromé nadaci Triton Foundation. Podle agentury AP mezi nimi může být například Matissova Čtenářka z roku 1919.
Současná výstava avantgardního umění Triton Foundation zahrnovala díla více než 150 slavných umělců.
Náměstek pro sbírky Národní galerie Vít Vlnas přiblížil, jak často končí ukradená mistrovská díla
Zpeněžit známá díla rozhodně nebude snadné, motivů krádeže proto mohlo být několik. Podle náměstka pro sbírky Národní galerie Víta Vlnase chtějí lupiči často vydírat majitele vzácných děl.
„Zpravidla u takto významných obrazů, které jsou notoricky známé a vždy dohledatelné, jsou dvě možnosti. Ta první a častější je, že se krade opravdu na objednávku, ale s cílem vydírat vlastníka obrazu, ať už je to stát, korporace nebo soukromník, vydírat pojišťovnu, u které jsou obrazy pojištěny,“ vysvětluje.
„Na druhé straně se samozřejmě vždy spekuluje o tom, že obrazy se kradou na objednávku pro jakéhosi fanatického znalce či sběratele a milovníka umění. Spekulovalo se o ropných šejcích, v současné době se spekuluje o čínských či ruských zbohatlících, kteří si obrazy zavírají k sobě do paláců a tam je obdivují jenom oni sami nebo úzký kroužek přátel. Ale musím říci, že nic takového se nikdy nepotvrdilo,“ dodává.
Zajistit bezpečnost v rozlehlých prostorách galerií je vždy velmi obtížné. Policie teď zkoumá záběry z bezpečnostních kamer a hledá případné svědky.
„Pokud někdo zná velmi dobře zabezpečovací systém galerie, je vždy o krok napřed před těmi, kteří na zabezpečení pracují. Ale na druhé straně pokud vše funguje tak, jak má, je taková krádež prakticky vyloučena. Tady zpravidla dochází k selhání lidského nebo technického faktoru,“ uvažuje profesor Vlnas.