V opět vyostřené atmosféře se v kulturním domě v Dolní Lutyni na Karvinsku v pondělí nesla druhá veřejná prezentace týkající se plánované výstavby strategického průmyslového areálu.
„Je strašně těžké vůbec nějakou zakázku získat. Představa toho, že si pořídím auto, které je čtyřikrát dražší a nikam nedojede, je holý nesmysl,“ popisuje Ondřej Klepáček ze společnosti DOS Brno.
Auta na baterie začnou podle hasičů hořet většinou při nabíjení. I proto náměstek Daniel Miklós za hasičský sbor dokončuje vyhlášku s přísnějšími pravidly pro nové velké garáže.
Omezení jsou podobná těm, která Čína zavedla od 1. srpna pro dva kovy potřebné pro výrobu čipů – gallium a germanium. Omezení v posledních měsících snížila vývoz těchto kovů z Číny.
„Naše zpoždění se už začíná jasně ukazovat na číslech. Zaostáváme za Polskem, projevuje se to v pomalém dohánění předcovidové ekonomické výkonnosti,” upozorňuje Špicar.
Spojené státy a Japonsko uzavřely dohodu o kovech pro baterie do elektromobilů. Má posílit jejich dodavatelské řetězce a omezit dovoz nerostných surovin z Číny.
Investice Volkswagenu je také vnímána jako odpověď na plánovaný závod americké firmy Tesla. Její šéf Elon Musk nedávno oznámil, že nový závod u Berlína bude největší továrnou na baterie na světě.
Podle některých zdrojů by nicméně problémy spojené s pandemií covidu-19 mohly vést k odkladu zahájení produkce na rok 2025 či ještě na pozdější termín.
Ústecký kraj se dostal do světové špičky. Alespoň co se týče zásob lithia. V Krušných horách je celosvětově páté největší naleziště tohoto kovu. Společnost, která v horách plánuje těžbu, ho chce až do finálního produktu zpracovávat v tuzemsku. Česko by se tak mohlo stát významným výrobcem lithiových baterií.