Rusko minulý měsíc odstoupilo od dohody umožňující vývoz obilí z ukrajinských přístavů u Černého moře a pohrozilo útokem na lodě plující do ukrajinských vod.
Bospor||Kristina Kropáčková, ČTK|Zprávy ze světa|SLEDOVALI JSME ONLINE
Ivan Churs je podle listu The Guardian průzkumná loď ruské Černomořské flotily, podle ruského resortu obrany chrání plynovody Turkish Stream a Blue Stream.
Sto sedmdesát metrů dlouhá loď Lady Zehma uvázla na mělčině kvůli závadě kormidla u istanbulské čtvrti Bebek. Od břehů ji dělilo asi 150 metrů. Kvůli nehodě plavidla musel být Bospor uzavřen.
Nejméně šest mrtvých a 52 zraněných si vyžádala bouře, která se v pondělí a úterý přehnala západním pobřežím Turecka. Extrémní větry doprovázely kroupy o velikosti vlašských ořechů.
Obecně platí, že Rusko není první ani poslední, které boj s koronavirem politizuje. I členské státy Evropské unie si stěžovaly, že jednotlivé země světa rozhodují o karanténách na základě reciprocity.
Charles Michel a Ursula von der Leyenová jeli za prezidentem Recepem Erdoganem řešit geopolitickou situaci. Zatímco pánové se usadili do připravených křesel, na šéfku Evropské komise křeslo nezbylo.
Tendr na výstavbu má proběhnout už letos, v Istanbulu ale „egocentrický projekt Erdogana“ čelí silnému odporu, říká pro iROZHLAS.cz novinářka z místa. Nový kanál může mít i geopolitický význam.
Plavidlo se dostalo do potíží u pevnosti Rumeli Hisari asi 25 minut poté, co vplulo do průlivu Bospor. Těsně před nehodou hlásilo poruchu motoru. Na místě zasahovaly záchranné lodě.
Turecko ve velkém modernizuje dopravní infrastrukturu. Jedna stavba se ale přece jenom vymyká. A to je podmořský patrový tunel Eurasia. Při jeho stavbě museli dělníci používat hyperbarickou komoru.
Břehy Asie a Evropy v Istanbulu spojuje ode dneška třetí most. Jméno nese po tureckém sultánovi Selimovi I, řečeném Hrozný, který vládl Osmanské říši v letech 1512 až 1520. Mnohamilionovému Istanbulu by měl most přinést ulehčení kolabující dopravy. Náklady na vybudování mostu se odhadují na tři miliardy dolarů (75 miliard korun).
Po dlouholetých odkladech obě části Istanbulu propojil železniční tunel. Ulevil přecpaným ulicím největšího tureckého města a historicky poprvé spojil Evropu a Asii normálně rozchodnou železnicí.