V současné době je v různých stadiích přípravy 900 staveb na silnicích, železnici nebo vodních cestách. Dopravní stavby jsou podle priorit a důležitosti rozdělené do 161 klastrů, tedy funkčních celků.
Kauci, která by v případě úspěšného odvolání měla být vratná, navrhuje ministerstvo v případě odvolání 25 000 korun, za každé napadené závazné stanovisko pak dalších 10 000 korun.
Cena za modernizaci trati z pražského Masarykova nádraží do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla vyjde na 31 miliard korun. Původně ministerstvo dopravy předpokládalo cenu zhruba o deset miliard nižší. Důvodem jsou vyšší ceny stavebních prací oproti době, kdy se zpracovávala studie proveditelnosti. Na čtvrteční veřejné prezentaci projektu to uvedl Bohuslav Stečínský ze Správy železniční dopravní cesty. Stavbu prodraží i varianta trasy vedené tunelem pod Střešovicemi.
Ministerstvo dopravy dostane ze státního rozpočtu navíc další miliardy oproti původnímu plánu: tři miliardy korun ještě letos a další dvě příští rok. Peníze použije k zahájení deseti projektů, na které dostalo Česko výjimku od Evropské unie. Může je začít stavět bez toho, aby bylo nutné opakovat posudky vlivu na životní prostředí.
Senátoři schválili zákon, který u deseti vybraných dopravních staveb řeší potíže s posudky jejich vlivu na životní prostředí. Stavět bude možné bez nutnosti posudky opakovat. Změna převede stavby do zvláštního režimu, kdy má stačit místo posudku stanovisko ministerstva životního prostředí.
Desítka klíčových dopravních projektů možná nebude potřebovat nový posudek vlivu na životní prostředí (EIA). Poslanci dnes schválili změnu zákona, která tyto stavby převede do zvláštního režimu. Snahou je urychlit stavbu vybraných silnic a dálnic.
Více než polovina stavebních firem očekává, že problém s posuzováním vlivu staveb na životní prostředí zpomalí výstavbu. Vyplývá to z průzkumu zpracovaného analytickou společností CEEC Research. Několik desítek projektů má v Česku zastaralé posudky vlivu na životní prostředí, tedy proces EIA. Jsou podle zákona z doby, kdy Česko ještě nebylo v Evropské unii. Taková hodnocení osmadvacítka neuznává a žádá nová, jinak nebude možné čerpat na stavby evropské peníze.