Poslanci schválili změnu zákona řešící problémy s EIA. Umožní zrychlit stavbu 10 silnic a dálnic
Desítka klíčových dopravních projektů možná nebude potřebovat nový posudek vlivu na životní prostředí (EIA). Poslanci dnes schválili změnu zákona, která tyto stavby převede do zvláštního režimu. Snahou je urychlit stavbu vybraných silnic a dálnic.
Klíčové dopravní stavby sice posudek EIA mají, pochází ale z 90. let, kdy ještě Česko nebylo v Evropské unii. Proto ho unie neuznává. Místo nového posouzení by ale nyní stačilo jen rozhodnutí ministerstva pro životní prostředí.
Na výjimku už kývla i Evropská komise, projekty proto budou moct čerpat unijní peníze. Mezi klíčové stavby patří například dálnice D11 a D6 nebo obchvat kolem Českých Budějovic a Frýdku-Místku. Staveb mělo být původně jedenáct, nakonec ale mezi nimi není Pražský okruh.
„Dokončení Pražského okruhu beru opravdu jako jednu z velmi důležitých priorit. Bohužel tento projekt byl vyřazen, zejména protože nemá územní rozhodnutí. Bylo mu soudem zrušeno,“ upřesnil ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok.
Poslanci schvalovali ve zrychleném režimu
Změna zákona dnes prošla sněmovnou v takzvaném zrychleném režimu, tedy hned v prvním čtení. Premiér a šéf ČSSD Bohuslav Sobotka doufal, že pro tento postup bude mít opozice pochopení. Podle jednacího řádu totiž mohly nejméně dvě strany jednání zablokovat.
„Není důvod, proč by to opozice blokovala, je to český národní zájem. Všechny stavby mají platné stanovisko vlivu na životní prostředí. Některé jsou prostě starší a z doby, kdy jsme nebyli členy Evropské unie. To ale neznamená, že to není platné,“ vysvětlil šéf poslanců ODS Zbyněk Stanjura.
Novela EIA byla dnes schválena ve zrychl.čtení přesně podle plánu. Oceňuji postoj opozice, návrh neblokovala a upřednostnila zájem republiky
— Bohuslav Sobotka (@SlavekSobotka) June 29, 2016
Novinka tedy nyní míří do Senátu, poté ji ještě musí podepsat prezident Miloš Zeman. Stavba vybraných dopravních projektů by mohla začít příští rok.
Nevyhovující posudky EIA má v Česku zhruba stovka dopravních staveb za asi 130 miliard korun.