6900 metrů s 31 překážkami nerozhodlo. Poprvé v historii měla Velká pardubická ne jednoho, ale dva vítěze. 134. ročník legendárního dostihu vyhráli po dramatickém závěru v tzv. „mrtvém doběhu“.
V sedle Sacamira měl být i letos, ale zhruba před měsícem přišla zpráva z malé stáje na Přerovsku, že obhájce letos do velké nenastoupí. A tak Faltejska oslovil trenér Dalibor Török.
„Pád na Taxisově příkopu a fatální úraz způsobený kontaktem s jiným koněm nebyl způsoben parametry překážky, ale shodou několika nešťastných událostí a vlivem lidského faktoru,“ uvedli experti.
„Prase rypákem odreje drn trávy, tím vznikne kráter. Když tam není drn a proběhnou tím koně, tak vzniknou díry. O ty kůň zakopne, udělá kotrmelec a úrazy se stanou hned,“ popisuje pořadatel.
Podle Lucie Votýpkové není záměrem iniciativy zrušit dostihy, ale Taxisův příkop. „Dostihový svět neskončí kvůli tomu, že se zruší jedna překážka,“ říká. Podle Josefa Váni taxis k závodu patří.
Za problémy mohl kůň Stuke, který jel na taxisu poprvé v životě, lekl se vysokého živého plotu, přibrzdil a začal točit doleva. Tím zkomplikoval skok dalším koním. A sám to nakonec odnesl fatálně.
Filip Minařík jezdil především závody v Německu a do roku 2020, kdy měl těžký pád, vyhrál 1769 dostihů. V Německu žil Minařík druhou polovinu života. Prosadil se nejen v Evropě, ale i v Japonsku.
Jezdeckou kariéru ukončil Váňa v roce 2014. Stále se ale věnuje trénování a na koních aktivně jezdí. Při jízdě mě nebolí záda, takže to beru jako rehabilitaci, říká slavící Váňa.
Zástupce stáje Lokotrans dovedl k vítězství slovenský žokej Lukáš Matuský, který slavnou steeplechase ovládl podruhé. Předloni triumfoval v sedle Hegnuse.
Trojnásobný vítěz Velké pardubické v pořadu Na place prozradil, do kolika let by si přál ještě závodit na koních a jak náročné jsou návraty do sedla po zranění.
„Startovní listina je na můj vkus trochu tenčí. Dokázal bych si představit 18 i 20 koní. Taky mě mrzí, že nemáme zahraniční účast,“ říká ředitel dostihového spolku Pardubice Jaroslav Müller.
Zvířata, která jsou ustájená v Krabčicích, patří čečenskému vládci Ramzanu Kadyrovovi. S hřebci ale od roku 2014 nesmí nijak nakládat kvůli unijním sankcím. Přesto pro ně poslal své muže.
Místo čtvrtého triumfu ve Velké pardubické skončil žokej Josef Bartoš v říjnu v nemocnici. Po zlomenině pánve ale cítí zlepšení každým týdnem a věří, že se začne brzy připravovat na další závody.
Velkou pardubickou může v neděli sledovat na tribunách i víc než 20 tisíc fanoušků, ale obavy z nejistoty opět srazily dotaci slavného dostihu na tři miliony korun.
V letošní 131. Velké pardubické se bude skákat přes jiný Taxis, než tomu bylo v minulosti. Příkop byl upraven tak, aby byl pro koně bezpečnější, ze své náročnosti ale slavná překážka nic neztratila.
O změnách na slavné překážce se mluvilo už od minulé Velké pardubické. V zimě se několikrát sešla odborná skupina, která diskutovala, jak by se dal skok upravit.
„Změny budou minimální. Snažili jsme se nezasahovat do výškových a velikostních parametrů skoku, chtěli jsme zachovat jeho proporci,“ říká ředitel pardubického Dostihového spolku Jaroslav Müller.
Dostihový spolek provozující pardubické závodiště letos v březnu oznámil, že na základě jednání expertní skupiny projde změnami hlavně Taxisův příkop, slavný a nejnáročnější skok Velké pardubické.
V souvislosti s tragickým pádem koně Sottoventa v průběhu letošního ročníku o tom už dřív v rozhovoru pro iROZHLAS.cz a Radiožurnál mluvil ředitel pořádajícího Dostihového spolku Jaroslav Müller.
„Je to k zamyšlení. Časy se zkracují, ale na úkor toho, že nám koně neskáčou jako v předchozích letech,“ řekl v rozhovoru pro iROZHLAS.cz a Radiožurnál ředitel Dostihového spolku Jaroslav Müller.