Od roku 2015 do roku 2019 šlo na podporu inkluze 32 miliard, které pocházely hlavně z Evropských fondů. Peníze rozdělovalo kromě ministerstva školství také resort pro místní rozvoj a Praha.
Nově by nárok na doučování speciálním pedagogem měly jen děti se zrakovým a sluchovým postižením nebo se závažnými vadami řeči, které potřebují péči logopeda.
Před rokem začala platit vyhláška, která rozpoutala debatu o inkluzi. Ta přitom na školách probíhá nejméně od roku 2011. Jak ukazují data, už tehdy na školách působily stovky asistentů.
Jak začlenit postižené děti do běžných škol a neovlivnit výuku ostatních? České základní školy se s tímto problémem potýkají od letošního září. Někdy jsou děti s hendikepem v běžných třídách a mají k sobě asistenta. Část základních škol ale řeší začlenění postižených do kolektivu po svém. Zřizují speciální třídy, ve kterých mají děti zvláštní péči, malý kolektiv a vlastní učební plán. Takovou třídu má třeba škola v Čerčanech na Benešovsku.
Společné vzdělávání běžných a znevýhodněných žáků, takzvaná inkluze, budí mezi učiteli i rodiči rozpaky. Podle nových pravidel by přitom takové školy měly začít fungovat od příštího školního roku. Podle učitelů je ale sporné i to, jak zařazení do běžné třídy budou snášet děti s lehkým mentálním postižením.
Česko není podle Učitelského profesního sdružení připravené na takzvané inkluzivní vzdělávání. Společnou výuku zdravých a handicapovaných dětí plánuje od září zavést ministerstvo školství. Novinka ale vyvolala emotivní diskuze. Nesouhlasí s ní i prezident Miloš Zeman.
V Krásné Lípě na Děčínsku dnes asi tři desítky postižených protestovaly během návštěvy prezidenta Miloše Zemana proti jeho výrokům o nevhodnosti inkluzívního vzdělávání. Happening nazvali organizátoři Bubnování za duševní zdraví pana prezidenta. Zeman už dříve uvedl, že inkluze je neštěstí pro obě skupiny: zdravé i hendikepované.
Lepší docházkou i studijními výsledky romských žáků se mohou díky metodě inkluzivního vzdělávání pyšnit některé britské školy. Největších úspěchů v začleňování do běžné výuky dosahuje Babington Community College v anglickém Leicesteru.
Jednu z cest řešení sociálních a etnických konfliktů prosazuje Liga lidských práv, která mimo jiné organizuje projekt nazvaný Férová škola. Zařízení s tímto certifikátem jsou otevřená všem dětem bez ohledu na původ a snaží se o individuální komunikaci s dětmi i rodiči. Dnes certifikáty získaly v pražském Karlíně další školy.
Pět desítek odborníků pracujících na přípravě Národního akčního plánu inkluzivního vzdělávání končí. Vadí jim údajné chyby a nezájem ministra školství Josefa Dobeše (VV). Plán má umožnit přístup všech dětí, například s různými zdravotními hendikepy nebo sociálně znevýhodněných, do běžných škol.
Člověk v tísni pořádá veřejně přístupnou debatu zaměřenou na zavádění inkluzívního školství do české praxe. Jde o reakci této společnosti na nedávné kroky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, díky kterým se v současné době prosazování myšlenek inkluzívního – otevřeného školství pozastavilo.