Člověk v tísni bude debatovat o společném vzdělávání
Člověk v tísni pořádá veřejně přístupnou debatu zaměřenou na zavádění inkluzívního školství do české praxe. Jde o reakci této společnosti na nedávné kroky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, díky kterým se v současné době prosazování myšlenek inkluzívního – otevřeného školství pozastavilo.
„Přístup MŠMT se změnil, už za exministra Ondřeje Lišky byly vytvořeny různé materiály, například vyhlášky 72 a 73, národní akční plány inkluzívního vzdělávání a akční plány včasné péče, které byly i schváleny vládou,“ vysvětluje Tomáš Habart, koordinátor interkulturního vzdělávání Člověka v tísni.
Na debatu o inkluzívním vzdělávání Vás zve koordinátor interkulturního vzdělávání Člověka v tísni Tomáš Habart.
Jak však ale dodává, po nástupu současného ministra Josefa Dobeše byly vyhlášky shozeny ze stolu a oba akční plány „zmraženy“. „Ministr vydal prohlášení, že se k nim vrací, ale existuje obava, že se jedná jen o formální úpravy,“ říká.
V roce 2007 byla Česká republika odsouzena Evropským soudem pro lidská práva pro nepřímou diskriminaci romských dětí v systému základního vzdělávání. Tento krok byl prý prvotním impulsem, jež vedl ke změnám, o které usilovalo předchozí MŠMT, míní Habart. „Zavazuje českou vládu k tomu, aby učinila dostatečná opatření k nápravě.“
Stále platí vyhláška, která donedávna čekala na novelizaci, podle níž speciální a praktické školy můžou doplňovat žáky až ze čtvrtiny dětmi, které by mohly chodit do běžných škol. „Skandální vyhláška 73 stále platí, v novelizaci byl návrh na zrušení. Je v rozporu se školským zákonem i Úmluvou o ochraně lidských práv a svobod,“ upozorňuje koordinátor.
Snaha MŠMT komunikovat s neziskovými organizacemi je dnes podle něj menší a do jisté míry i více formální.
Debatovat budou experti, MŠMT se neúčastní
Debaty „Česká škola jen pro zdravé a bílé?“ se prý zúčastní experti z praxe. „Například ředitelé škol, paní Baxová, ředitelka nevládní organizace, která se zabývá vzděláváním dětí s mentálním postižením, či spoluautor klíčových dokumentů Zdeněk Svoboda.“
Chceme vnést téma do veřejného prostoru, upozorňuje Habart s tím, že zvali i MŠMT, které se však diskuze neúčastní.
Inkluzívní vzdělávání pracuje s myšlenkou, že všechny děti bez ohledu na jakékoliv znevýhodnění by měly být vzdělávány společně. Veřejná diskuze na toto téma dnes proběhne v 19 hodin v Národní technické knihovně v Praze.