Kraj malých vesnic a velkých vodních i zalesněných ploch je oblíbenou turistickou destinací. Nízká hustota zalidnění jižních Čech s sebou zároveň nese třeba problémy s dostupností zdravotní péče.
Práce provádí jedna z firem, která figuruje v aktuální chomutovské kauze. „Společnost vyhrála regulérní výběrové řízení a zakázku by měla být schopná provést,“ říká ale Ředitelství silnic a dálnic.
Do Česka v pátek odpoledne dorazily silné bouřky. První vznikly v Pošumaví a postupovaly na východ. V částech republiky omezují železniční a silniční dopravu.
Jeden z vstupů na straně u hotelu Grand radnice ponechá, aby měla přístup do podzemních prostor. Ty úplně nezaniknou, ale kvůli technickému stavu bude nutná jejich úprava.
Meteorologové odvolali extrémní stupeň nebezpečí. V platnosti zůstává varování před vydatným deštěm pro západ a jihozápad Čech a to až do půlnoci na neděli.
„Tam se jezdit nedá. Když tam byly ty základní dvě vrstvy, tak to bylo rovnější, teď na to najedete a jste jako na moři. A v každé zatáčce vám auto uskočí,“ popisuje pan Vladislav, obyvatel obce Peč.
Martyrium se zkrachovalou solární firmou ale pro pana Františka a 76 dalších klientů, kterým Malina vrátila zálohy, neskončilo. Insolvenční správce nyní podal takzvané odpůrčí žaloby.
Do zvlněné krajiny okolo Strmilova na Jindřichohradecku by mělo přibýt osm větrných elektráren. Obyvatelé města se to dozvěděli na setkání se zastupiteli a zástupci energetické firmy.
„Během noci na úterý přejdou srážky do trvalého, místy i vydatnějšího deště. Ten začne slábnout v úterý v ranních nebo dopoledních hodinách,“ doplnili už dříve meteorologové.
Radnice chce tímto krokem zabránit tomu, aby úředníci čelili výhrůžkám a nátlaku ze strany majitelů nelegálních reklamních ploch. „Spíš psychickému než fyzickému,“ vysvětluje náměstek Šebek.
K výrobě tradičního hudebního nástroje potřebuje Patrik Ředina ovládat hned několik řemesel. Začíná to ševcovinou, truhlařinou a nejobtížnější je práce s jednoplátkovým strojkem.
Většina farem, které se v Česku zabývají pěstováním květin k řezu, hospodaří na ploše kolem půl hektaru. Podle informací asociace Výkvět jich může být kolem stovky.
„Domníváme se, že důvodem je to, že v parcích klíšťata sají zejména na drobných hlodavcích a ptácích, kteří jsou zároveň skvělým zdrojem borelií,“ říká parazitolog Václav Hönig.
Najít štěnici nebývá jednoduché. Nasát se přijde v noci a přes den zůstane zalezlá. Proto ji buď musíme překvapit za tmy, anebo lépe jít po jejích stopách za denního světla.
Zemětřesení v jižních Čechách nezpůsobilo velké škody. „V tomto případě díky tomu, že se odehrálo v relativně větší hloubce, než bývají třeba zemětřesení na západě Čech,“ vysvětluje Aleš Špičák.
Až 200 tisíc tun asfaltu ročně vyrobí chystaná obalovna v Úsilném. Záměr posuzuje jihočeský krajský úřad. Výhrady má část obyvatel nedalekého Nového Vráta, naopak v Úsilném proti stavbě nenamítají.
Jihočeský hejtman tvrdí, že si teď nedovede představit povolební spolupráci ODS s ANO. A jeho strana by měla jít do voleb sama. „Zkoušíme to u nás, nepoužíváme metodu antibabiš,“ říká.
Provoz na jindřichohradeckou úzkokolejku mají pomoct vrátit i obce. Podle reorganizačního návrhu, který schválil soud, by měly koupit železniční dráhu. Radnice a kraje jsou k tomu ale zatím skeptické.
„Jednání bylo v minulosti motivováno spíš tím, že vedení kraje moc samo nevědělo, co s tím dělat. Nám se podařilo letiště rozlétat, tím najednou strašně vzrostla atraktivita,“ dodává Kuba.
Větřní (Českokrumlovsko) ||ČTK|Zprávy z domova|Aktualizováno
Šest klientů domu převezli dopoledne zaměstnanci města do domova důchodců v Horní Plané. Další tři jsou u svých rodin. V krumlovské nemocnici zůstává jedna žena, druhou ženu lékaři propustili.
V sobotu napadlo místy v kraji až tři čtvrtě metru sněhu, byly problémy a výluky v železniční i autobusové dopravě, tisíce odběratelů EG.D neměly elektřinu.
Zúčastnit stávky se mají odboráři z desítky svazů. ČMKOS zastřešuje na 270 000 odborářů a odborářek z 31 svazů. Podle Středuly stávku teď už nic neodvrátí.
Problémy měla loď i cestou do Hamburku. „Když jsme jeli do Hamburku, tak jsme cestou stáli dva měsíce v Drážďanech, protože nebyla žádná voda,“ říká kapitán Batista.