Lanovka na Petřín je mimo provoz od podzimu, kdy ji poničily silné deště. Aby mohli dělníci začít s její celkovou rekonstrukcí, museli nejprve odstranit oba historické vozy. S tím začali v úterý ráno.
„Na místo jsme transportovali naším vrtulníkem lezce specialistu, nikoho nebylo potřeba ošetřit,“ uvedl Voleník. Oznámení o technické závadě na lanovce na tísňovou linku policie přijala před 15.00.
„Dneska se zavírají sjezdovky ve vyšších polohách. Nejvyšší bod lipenských sjezdovek je 900 metrů nad mořem. Řekl bych, že během let už tam lyžovat nebude možné,“ říká zástupce ekologických spolků.
Kabina nové lanovky by měla mít také hravý prvek. Vítězný návrh vyberou zastupitelé v příštím týdnu. První cestující se mají svézt nejdřív v roce 2029.
Když před třemi lety prasklo lano lanovky na Ještěd, mohla strojvedoucího uvnitř kabiny ještě zachránit automatická brzda. Na místě ale chyběla. A revizní technici to neodhalili.
Tragická nehoda se stala 31. října 2021. Kabina ze stanice vyjela ve 13:37:40, tažné lano se přetrhlo o 26 vteřin později a na zem spadla kabina z třicetimetrové výšky o dalších 16 vteřin později.
Vzhledem k tomu, že původní těleso lanovky se nedochovalo, současná správa muzea se rozhodla vytvořit jeho repliku podle dobových plánů a historických fotografií.
„Po celou dobu kontrolovaného období uzavírala NSA smlouvy a objednávky a proplácela faktury a vyplácela dotace, aniž by dodržela postupy upravené v zákoně o finanční kontrole,“ napsali kontroloři.
Končit má až v Horním Hanychově. Tuto variantu ve čtvrtek vybrali liberečtí zastupitelé, pro jich hlasovalo 29 ze 32. Lanovka je od tragické nehody z října 2021 po 90 letech mimo provoz.
Výstrahu před silným větrem v sobotu vydala Horská služba Krkonoše pro celou oblast horských hřebenů, pro kterou platí zároveň upozornění na ledovku a náledí.
Neděle byla slunečná, což se projevilo i na parkovištích. Plná byla v horském sedle pod Šerlichem na hřebeni Orlických hor nebo krkonošských střediscích, dopravu tam proto mnohdy řídili policisté.
„Stále běží lhůta pro podání rozkladu, rozhodnutí není pravomocné. Nicméně pokud někdo z účastníků řízení podá rozklad, bude adresován ministrovi kultury,“ uvedla mluvčí resortu Ivana Awwadová.
Podle Jana Dubka z horské služby lze očekávat pouze laviny středních rozměrů, které se většinou zastaví ještě na svahu. „Možnost samovolného uvolnění velmi velkých lavin se nepředpokládá,“ uvedl.
„Vedle české lanovky vede na Sněžku také polská lanovka. Ta česká je limitovaná na zhruba 240 osob za hodinu a polská lanovka regulaci nemá,“ říká tiskový mluvčí Správy Krkonošského národního parku.
Majitelé lanovky Duquesne neměli peníze na údržbu a chtěli ji úplně zrušit. Lidé žijící na Washingtonově hoře ale vytvořili sousedský projekt, jak lanovku opravit a provozovat.
„Na Vánoce a Silvestra už neseženete místo. Horské areály, které poskytují i ubytování, jsou vyprodány," říká šéf Asociace lanové dopravy a provozovatel areálu Troják na Zlínsku Jakub Juračka.
Záměr jednohlasně schválili všichni městští zastupitelé. Opoziční zastupitele se ale obávají vysoké investice, kterou by mohla radnice za pozemky a stavby na Ještědu vydat.
Lanovka bude disponovat panoramatickými okny, která budou umístěna i ve střešní části. Vůz bude rozdělen do čtyř oddílů a každý bude mít samostatné vstupní dveře.
Omezený bude během letových hodin ve východních Krkonoších i průjezd Lvím dolem od Vasovy louky po Velký polom, kde je skládka Na Kose. První letový termín je stanoven na neděli 11. září.
Teplota na Sněžce v neděli ráno klesla pod sedm stupňů Celsia a do 11.00 stoupla jen o jeden stupeň. Pocitová teplota však byla kvůli větru výrazně nižší a dopoledne se pohybovala kolem dvou stupňů.
Lanová dráha propojující městské části Praha 6 a Praha 8 bude schopna za hodinu přepravit až 2 300 lidí. Odhad nákladů na výstavbu jsou podle dřívějších informací dvě miliardy korun.
K zastavení lanovky došlo kolem 12.45, podle informací majitele areálu Jaroslava Podzimka byly veškeré záchranné práce ukončeny po půl čtvrté. Nikdo nebyl zraněn.