Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka napsal, že cílem je navýšení příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury a také motivovat dopravce k používání vozů s nižšími emisemi CO₂.
Systém platby za ujetý kilometr zůstane, o dálničních známkách jako má sousední Slovinsko se podle ministra pro moře, dopravu a infrastrukturu Olega Butkoviče neuvažuje.
Konzervativní CSU prosadila zavedení dálničního mýtného pro osobní vozy, které však de facto měli platit pouze zahraniční řidiči. Vše zablokoval Soudní dvůr EU, protože to považoval za diskriminační.
V Chorvatsku se platí za průjezd dálnicí na mýtných branách. Na zavádění elektronického systému placení se pracuje, v provozu ale bude nejdříve od konce příštího roku.
Kupka uvedl, že vláda doposud neměla možnost mýtné zvyšovat, nyní to umožní změna evropské směrnice. Podle Kupky se bude hledat míra zdražení, která by neohrozila dopravce.
Dálnice je uzavřená pro nákladní auta mezi exitem 48 Břeclav a hraničním přechodem Břeclav-Kúty. Podle policejního mluvčího Petra Valy bude situace trvat až do rána.
Pivo bude nejspíš zdražovat. Z části za to může skoro pětiprocentní inflace. Pivovary si ale stěžují i na nárůst cen surovin, energie a vody, píše deník E15. Více ve výběru z médií od Radiožurnálu.
Obviněným je podle zdrojů Radiožurnálu advokát Martin Janoušek, který údajně nabídl 1,5 milionu korun bývalému ministrovi dopravy Vladimíru Kremlíkovi.
„Počet nákladných vozidel mírně vzrostl, ale prozatím ne dramaticky. Uvidíme, až začne stavební sezóna,“ řekla mluvčí Středočeského kraje Helena Frintová.
Proti rozšíření mýta ale protestují obce i kraje. Obávají se, že někteří řidiči nákladních aut budou zpoplatněné úseky objíždět po silnicích nižších tříd.
Instalaci palubních jednotek do kabin dokončují v těchto například v přepravní společnosti Valatrans na Vsetínsku. Mluvčí CzechToll Miroslav Beneš řekl, že mnozí řidiči registraci odkládají.
Stát bude mýto postupně splácet v následujících třech letech. Podle ministerstva se investice do vybudování systému státu vrátí na provozních úsporách a zvýšeném výběru mýtného ještě během roku 2020.
„V rozkladu se snažíme prokázat, že lhůta 12 měsíců pro realizaci nového tendru je nedostačující, a proto zákaz plnění neměl být uložen,“ uvedl Kremlík.
„Za tendr je zodpovědný ministr. Kdo jiný než ministr má za něj odpovídat, když řídí ministerstvo?“ říká k tendru na mýto poslanec ANO a expert na dopravu Milan Feranec. V té době šlo o Dana Ťoka.
Zákaz začne platit až rok po právní moci rozhodnutí úřadu. To zatím pravomocné není a lze proti němu podat rozklad k předsedovi úřadu. Smlouvu na provoz systému získalo konsorcium CzechToll/SkyToll.
Krajský soud v Brně vyhověl žalobě společnosti Kapsch na nečinnost úřadu. Soud v květnu přikázal antimonopolnímu úřadu znovu prošetřit podmínky mýtné soutěže.
Stěžující strany chtějí, aby kasační stížnost měla odkladný účinek, řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Podle Kapsche jde pouze o zdržování ze strany státu a úřadu.
Většina dosavadních mýtných bran už nebude potřeba, píšou Lidové noviny. Vláda bude zřejmě moct vyslat vojenskou jednotku v utajení, informuje Právo. Více se dozvíte v přehledu tisku Radiožurnálu.
„Vybírat se jistě bude, to je jisté, zároveň je jisté, že státu vzniknou nové náklady, které by nevznikly, kdyby postupoval jako jeho sousedé,“ píše v komentáři Petr Holub.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže musí znovu řešit smlouvu s novým provozovatelem mýtného. Kapsch ve čtvrtek uspěl se žalobou. Domáhá se toho, aby úřad zakázal plnění smlouvy.