Ministerstvo dopravy se brání zákazu antimonopolního úřadu kvůli mýtnému. Podalo rozklad
Ministerstvo dopravy ve čtvrtek podalo rozklad proti rozhodnutí, kterým Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zakázal s ročním odkladem plnění smlouvy na nový mýtný systém s konsorciem CzechToll/SkyToll. Na twitteru to uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Plnění smlouvy mezi ministerstvem dopravy a konsorciem úřad zakázal minulý měsíc.
Kremlík už dříve uvedl, že výběr mýtného od 1. prosince, kdy se má nový systém spustit, není rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nijak ohrožen.
„V rozkladu se snažíme prokázat, že lhůta 12 měsíců pro realizaci nového tendru je nedostačující, a proto zákaz plnění neměl být uložen,“ uvedl Kremlík. „Akcentujeme také skutečnost, že nebylo v prvostupňovém řízení přihlédnuto k důkazům navrženým ministerstvem dopravy,“ doplnil.
Kremlík minulý týden poslancům z kontrolního výboru řekl, že rozhodnutí ÚOHS není pravomocné, a ministerstvo má tedy čas až 15 měsíců na přípravu a realizaci svého záložního plánu. Podle ministra záložní plán spočívá v tom, že se bude hledat provozovatel služeb nového mýtného systému, například na provoz infrastruktury nebo údržby zařízení.
Antimonopolní úřad zakázal plnit smlouvu na nový mýtný systém. Ministerstvo ho přesto může spustit
Číst článek
Nešlo by tak o soutěž na zcela nový mýtný systém, jako tomu bylo u posledního tendru, ani o využití starého systému, který nyní provozuje firma Kapsch. Podle ní by měl stát spuštění nového mýtného systému odložit.
V loňském tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Proti průběhu tendru i platnosti mýtné smlouvy protestoval současný provozovatel Kapsch, který v soutěži neuspěl s nabídkou přes 13 miliard korun.
Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. V příštím roce se mýtný systém rozšíří o 860 kilometrů silnic první třídy.
Loni zaplatily kamiony v Česku na mýtu rekordních 10,8 miliardy korun, nově zpoplatněné úseky by měly podle předpokladů státu zvýšit roční výběr mýta přibližně o 1,5 miliardy.