Americký úřad pro vyšetřování dopravních nehod po dvou a půl letech zveřejnil zprávu z vyšetřování, co stálo za tragickým pádem vrtulníku na Aljašce. Server iROZHLAS.cz přináší její analýzu.
Nehoda se stala v rezervaci Misty Fjords National Monument nedaleko města Ketchikan. Příčinu nehody bude vyšetřovat Národní úřad pro bezpečnost v dopravě.
„Vrtulník udržoval nízkou výšku i rychlost při manévrování nad hřebenem několik minut. Záznam dat skončil v 18.36 poblíž místa, kde byla nalezena hlavní část trosek,“ uvádí zpráva o nehodě.
Podnikatel a finančník Petr Kellner měl pověst jednoho z nejvlivnějších Čechů. Ovládal podíl téměř 99 procent v investiční skupině PPF, která investuje do řady odvětví a působí na třech kontinentech.
Do vyšetřování se zapojí i dva specialisté na vrtulníky. Jednoho vyslal konstruktér vrtulníku, jímž je firma Airbus, a druhého výrobce motoru, společnost Safran Helicopter Engines.
V havarovaném stroji by se stále měl nacházet i přístroj, který uchovává data o stavu paliva či otáčkách motorů, takzvaná energeticky nezávislá paměť. Ten by mohl pomoci objasnit příčinu nehody.
Poslední signál stroj vyslal v 18.35 místního času, firma Soloy nesrovnalost nahlásila záchranářům až asi ve 20.30. Vyšetřování incidentu tak nadále pokračuje – může však trvat i 12 až 18 měsíců.
Devětačtyřicetiletý rodák z pražské Letné už od soboty leží v nemocnici Providence Alaska Medical Care v aljašském městě Anchorage po nehodě vrtulníku u ledovce Knik.
„Všechno, co víme, je, že v sobotu ve 22 hodin v noci nám přišlo upozornění o nehodě. V tento moment nemůžeme říct, jaké bylo počasí, protože nevíme, v kolik hodin k havárii došlo,“ říká policista.
„Na palubě byl nějaký nahrávací přístroj. Pokud takové zařízení v helikoptéře bylo, bude to důležité pro celý proces vyšetřování,“ uvedl Thomas Chapman.