Bryantův vrtulník narazil do kopce v celku. Před srážkou klesal rychlostí 10 metrů za sekundu
Vrtulník, který v neděli havaroval s NBA legendou Kobem Bryantem, klesal zhruba 10 metrů za sekundu. Až do nárazu do svahu byl v jednom kuse, uvedl v úterý člen Národní rady pro bezpečnost dopravy (NTSB). Vyšetřovat se bude i postup řízení letového provozu.
Vrtulník byl ve výšce zhruba 700 metrů, když během nedělního rána ztratil komunikaci s řízením letového provozu. Jak uvádí CNN, poslední slova pilota byla, že se snaží vyšplhat výš, aby se vyhnul mlze. Když se ho ale řízení letového provozu zeptalo, co má v úmyslu dělat, už neodpověděl. Poslední kontakt navázal v 9.45. První hovor na tísňovou linku byl jen o dvě minuty později.
Části vrtulníků byly rozptýlené na ploše, která se táhla až 180 metrů od místa havárie. Národní rada pro bezpečnost vyšetřovala do úterý příčiny nárazu. Podle členky představenstva NTSB Jeniffer Homendyové vrtulník neměl systém varování a upozorňování na terén. Poté dodala, že po smrtelné havárii z roku 2004 v Texasu NTSB doporučila, aby podobné vrtulníky takovým to bezpečnostním systémem byly vybaveny. Federální letecká správa ale tato doporučení nesplnila.
„Rychlost klesání byla přes 10 metrů za sekundu, takže víme, že se jednalo o náraz s vysokou rychlostí,“ řekla Homendyová. „Je to velmi strmý sestup při vysoké rychlosti. Takže by to nebyla normální rychlost na přistání.“
Viditelnost v neděli ráno byla tak nízká, že se policejní oddělení Los Angeles rozhodlo své vrtulníky to ráno ukotvit. Chvíli před srážkou dostal pilot povolení pro zvláštní let za viditelnosti (zvláštní VFR). To umožňuje pilotovi létat v horších podmínkách, než jaké umožňuje klasické VFR. Dopravní analytik sdělil CNN, že piloti někdy požadují povolení zvláštního VFR, když se náhle během letu změní povětrnostní podmínky. Ti, kteří povolení dostanou, pak udržují užší spojení s řízením letového provozu.
VFR neboli let za viditelnosti je způsob vedení letu za dobrých meteorologických podmínek, kdy pilot řídí letadlo a naviguje podle výhledu z kokpitu. Opakem je IFR, řízení podle přístrojů, kdy jsou zhoršené podmínky. SVFR je v českém prostředí ekvivalent pro zvláštní let za viditelnosti a liší se podle konkrétních leteckých regulí daných států.
Homendyová uvedla, že po tom, co pilot požádal o zvláštní povolení k letu v této oblasti, vrtulník kroužil 12 minut, dokud nedostal povolení pro zvláštní VFR. Pilot při průletu oblastí Burbank a Van Nuys ve výšce 426 metrů požádal o radarovou pomoc. Tu však nedostal. Řízení letového provozu uvedlo, že vrtulník byl na to příliš nízko. Pilot Zobayan řekl, že bude stoupat výš a řízení letového provozu mu ještě stačilo odpovědět.
‚Mlha hustá jako mléko.‘ Bryantova helikoptéra dostala zvláštní povolení letět ve špatném počasí
Číst článek
Dalšího kontaktu se jim ale nedostalo. Radarová data naznačovala, že se vrtulník vyšplhal na 700 metrů a pak začal klesat doleva. Homendyová řekla, že vyšetřovatelé prozkoumají, jestli mělo být zvláštní VFR povolení uděleno.
Stále ale není jisté, co způsobilo pád vrtulníku. Při havárii zemřel Bryant s třináctiletou dcerou Giannou. Další cestující byli Gianini spoluhráči a jejich rodiče. Nepřežil ani pilot vrtulníku Ara Zobayan. Zatím byla identifikována čtyři těla pomocí otisků prstů.