Přibližně polovina ropy se do Česka dováží z Ruska a polovina ropovodem TAL z Itálie. Právě TALu se na popud Česka zvyšuje přepravní kapacita. Koncem roku by pak mohla všechna ropa putovat z Itálie.
Státní provozovatel ropovodů Mero chtěl koupit podíl Shellu Deutschland v rafinerii MiRo a také v transalpinském ropovodu TAL. Shell ale po víc než tři čtvrtě roce pokročilá jednání ukončil.
Ve hře je opět založení státního obchodníka s plynem, který by mohl pro Česko uzavřít kontrakty na zkapalněný zemní plyn. Českému rozhlasu to potvrdil ministr průmyslu a obchodu Josef Síkela (STAN).
„Nic si nenamlouvejme, energetická krize zdaleka není vyřešena. Mohou přijít nové otřesy a my na to chceme být co nejlépe připraveni,“ nastínil ministr průmyslu a obchodu Josef Síkela (STAN).
Dovoz ropy ropovodem Družba stoupá i přes protiruské sankce zaváděné kvůli invazi na Ukrajinu. Loni v prosinci začal platit zákaz dovozu ruské ropy do Evropské unie.
Většina unijních zemí už s ruskou ropou neobchoduje, mimo jiné aby Moskvě nepomáhaly financovat válečné aktivity na Ukrajině. Do Česka nicméně surovina stále proudí ropovodem Družba.
Důvody, proč se Mero rozhodlo stávající kontrakt z roku 2016 vypovědět, jsou podle zdrojů blízkých jednání hlavně dva problémy: výše přepravního tarifu a také délka kontraktu.
„Jednání o rozšíření ropovodu TAL byla náročná, nakonec ho schválili i Rusové. Ti věří tomu, že se tak ruská ropa bude do Evropy dostávat dál,“ tvrdí Jaroslav Pantůček, ředitel ropné společnosti Mero.
„Větší krok přijde v únoru, kdy končí dovoz produktů z Ruska, čili dieselu a benzinu, do EU. To bude složitější než náhrada ropy,“ říká Václav Bartuška, velvyslanec pro otázky energetické bezpečnosti.
Ropovod Družba začíná v Rusku a v Bělorusku se dělí do dvou větví – severní vede do Polska a do Německa, jižní přes Ukrajinu do Maďarska, na Slovensko a do České republiky.