„Státní dozor není stále uzavřen. Dle informace dopravce víme, že vozy jsou odstaveny a nejsou provozovány,“ řekl Radiožurnálu ředitel technické sekce Drážního úřadu Šafránek.
„Základem systému bezpečnosti na železnici v Česku je neprojet červenou barvu. To se ale právě stalo v Pardubicích,“ říká ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář v rozhovoru pro Radiožurnál.
Inspekce prověřuje technický stav a bezpečnost vozů RegioJet. Podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře ani jeden ze strojvůdců nepřekročil povolenou dobu jízdy.
Ještě v pondělí tam přitom pokračovalo odstraňování následku tragické nehody z minulého týdne. Při střetu expresu s nákladním vlakem zemřely čtyři ženy a 27 lidí se zranilo.
Bezpečnostní upozornění funguje stejně, jako je to běžné v leteckém průmyslu po vážných incidentech. Doporučení dostávají okamžitě všichni provozovatelé stejného dopravního prostředku.
Drážní úřad se rozhodl, že příští týden provede u RegioJetu kontrolu. „Bohužel nemůžeme neustále kontrolovat všechny vagony všech dopravců. Ale tohle je důležité,“ sdělil ředitel úřadu.
V noci Správa železnic zavedla na trati sedmihodinovou výluku kvůli odstraňování následků nehody. „Vrak vagonu byl přesunut na kusou kolej. Na trati se od 16.32 jezdí bez omezení,“ uvedl Kavka.
Sedm let starý národní plán zakázal umísťovat starý zabezpečovací systém na nově rekonstruované trati v místech, kde dříve nebyl, tedy i v celém centru Pardubic.
„Systém v Pardubicích je v tuhle chvíli vypnutý, ten kód tam nechodí. To znamená, že strojvedoucí se řídí jen vizuálně,“ upozornil expert na zabezpečení železničních tratí Petr Nachtigall.
Při srážce dvou vlaků v Pardubicích cestovalo expresem RegioJetu přes 350 lidí. Jak by se cestující měli po vlakovém neštěstí nejlépe zachovat, aby neztěžovali práci hasičům, záchranářům a policistům?
Informaci přinesl v tiskové zprávě mluvčí inspekce Martin Drápal. Jestli šlo o lidskou chybu, technickou závadu či kombinaci obojího, zatím jasné není.
„Na nákladním vlaku jsou škody asi 50 milionů korun, na expresu 60 milionů a na trati asi 300 tisíc korun,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Po noční tragické srážce vlaků v Pardubicích tři nemocnice z okolí přijaly 27 lidí. V nemocnici v Pardubicích jich skončilo osmnáct, v Chrudimi tři a v Hradci Králové šest.
Po noční srážce vlaků v Pardubicích probíhá vyšetřování příčin nehody a práce k obnovení provozu.
Aktuální situaci přiblížil mluvčí drážních hasičů Martin Kavka.
Absolutní ticho, žádný křik, popisují policisté první chvíle po příjezdu na místo nehody vlaků v Pardubicích. Cestující vzpomínají na obrovský náraz. Hlasitou ránu od nehody zachytilo video.
České dráhy nasadily mezi stanicemi Přelouč - Choceň náhradní autobusy. V úseku jezdí kyvadlově a zastupují dálkové vlaky na hlavním koridoru na Moravu.