Plány, plány a zase jen plány. Česko a vysokorychlostní železnice. Proč se na rychlovlaky chodíme pouze dívat, když v Evropě už jimi desítky let jezdí?
Žádný jiný stát by nám soupravu nepůjčil na tak dlouho, vysvětluje šéf Správy železnic Jiří Svoboda. Vysokorychlostní francouzský vlak je k vidění na pražském hlavním nádraží.
Do Česka přijel oranžový rychlovlak TGV, který byl před 40 lety nejrychlejším vlakem na světě. Má v českých městech propagovat projekt vysokorychlostních železnic. Kdy se tady začnou stavět?
Vlak směřoval ze Štrasburku do Paříže a vykolejil 7.45 SEČ u alsaské obce Ingenheim. Národní železniční společnost SNCF nejdříve pouze konstatovala, že „lokomotiva TGV vyjela z kolejí“.
Stávka vyvolává obavy především s ohledem na blížící se Vánoce. Francouzské dráhy SNCF uvedly, že dnes na tratě vyjel jen každý čtvrtý spoj vysokorychlostních vlaků TGV.
Po pondělní návštěvě Správy železniční dopravní cesty stanovil ministr dopravy Kremlík začátek výstavby českých rychlodrah na rok 2025. Za normy zaplatí správa francouzskému dopravci 11 milionů korun.
Ve Francii se v sobotu slavnostně otevřou rychlejší tratě rychlovlaků TGV z Paříže na západ a jihozápad země. Cestujícím zkrátí cesta do Bordeaux o více než hodinu a do Brestu o více než půl hodiny.
Ve francouzském rychlovlaku TGV zatkla policie muže podezřelého z terorismu. Upozornili na něj ostatní cestující, kteří poslouchali za dveřmi záchodku jeho drmolení podobnému modlitbě.
Nedaleko Štrasburku na východě Francie odpoledne vykolejil rychlovlak TGV. Podle nové bilance zahynulo deset lidí. Dalších 32 je zraněno. Nehoda podle všeho nemá souvislost s útoky teroristů v Paříži.
Rychlovlakem TGV z Paříže až do Prahy. To je vize, kterou předestřel prezident Miloš Zeman v Elysejském paláci. Po jedenácti letech se český prezident setkal v Paříži se svým francouzským protějškem. Obě hlavy států se shodly kromě jiného na uspořádání francouzsko-českého ekonomického fóra pro investice, kterému by předsedali předsedové vlád.
Český prezident Miloš Zeman a jeho francouzský protějšek François Hollande dnes hodinu jednali v Elysejském paláci. Řeč byla vedle vzájemných vztahů Prahy s Paříží i o energetice, situaci na Ukrajině nebo o nebezpečí Islámského státu na Blízkém východě. Zeman také prohlásil, že by byl rád, aby vysokorychlostní vlaky TGV jezdily až do Prahy.
Francouzi anglicky většinou nemluví, nebo nemluví dost dobře. Nedávná studie ministerstva školství potvrdila, že angličtinu neovládají ani mladí lidé, přestože se ji ve škole učí už odmalička. Problém by mohl být ve způsobu jazykové výuky. Osnovy totiž kladou velký důraz hlavně na gramatiku. Z těchto důvodů Francouzi vítají každou příležitost, jak si angličtinu procvičit. A jedna originální možnost se jim naskytla.
Prototyp vlaků TGV vyjel přesně před 30 lety poprvé na trať. V současné době spojuje všechna velká francouzská města a některé sousední země. Cestující vozí rychlostí přes 300 kilometrů za hodinu a vyznačuje se vysokou spolehlivostí.
Přímé spojení mezi Paříží a Barcelonou pro vlaky TGV je už na dosah ruky. Dnešním dnem začíná fungovat pravidelné spojení mezi Paříží a španělskými Figueras. Prodloužení do Barcelony se očekává za dva roky. Potom by cesta z Paříže do perly katalánska trvala pět a půl hodiny.
Francouzské rychlovlaky TGV umožní cestujícím snadné připojení k internetu. Cestující si budou moci o víkendu zatím zkušebně na trase mezi Paříži a Nancy prohlížet webové stránky, posílat maily, ale sledovat třeba i filmy nebo se učit jazyky.