České rychlodráhy budou po vzoru francouzských TGV. Stavba by měla začít v roce 2025
Stavba prvních vysokorychlostních tratí v České republice by měla začít v roce 2025. Řekl to po pondělní návštěvě Správy železniční dopravní cesty ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Česko při stavbě bude využívat normy pro vysokorychlostní vlaky francouzských státních drah TGV. Za normy zaplatí správa francouzskému dopravci SNCF Mobilités 11 milionů korun.
Podle generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiřího Svobody je využití zavedených a fungujících norem vhodnější, než vyvíjet nový postup.
„V příštích hodinách začneme jednat s francouzskou stranou o tom, jak se mají stavět tunely, mosty a trakční vedení na vysokorychlostních tratích,“ řekl Svoboda.
Převzetí francouzského postupu podle železnic zkrátilo již přípravy stavby, a to o pět let.
Rychlodráha z Kladna na pražské letiště. Jezdit se bude pod zemí, 120 kilometrů za hodinu
Číst článek
Prvními vysokorychlostními úseky, které začne správa železnic stavět, budou krátké tratě mezi Prahou a Běchovicemi a Přerovem a Ostravou. V případě rychlodráhy Praha-Drážďany podle Svobody bude příprava trvat déle, a to zejména kvůli problémům s výkupy pozemků u Prahy.
Kremlík se při návštěvě správy železnic zajímal také o investice do nádražních budov. Organizace do nich ročně vkládá přes miliardu korun, letos v tom bude pokračovat. Dalším tématem bylo železniční napojení pražského letiště. Ministr chce na začátku června navštívit jeden z rozpracovaných úseků tratí mezi Prahou a Kladnem.
Stavba bude prioritou
„Správa železniční dopravní cesty pod vedením pana Svobody plní programové prohlášení vlády a veškeré úkoly jsou plněny řádně a včas,“ řekl v pondělí ministr. Železnice je pro něj v Česku dopravou budoucnosti, zejména kvůli ekologičnosti a rychlosti. Vysokorychlostní tratě by toto postavení podle něj měly podpořit, jejich stavba je proto pro něj prioritou.
Správa železniční dopravní cesty, pro kterou pracuje asi 17 tisíc lidí, spravuje celostátní i regionální tratě, jež vlastní stát. Od roku 2016 se stará také o nádražní budovy, které převzala od Českých drah.