„Přeložená studie Obnovy Vyšehradského železničního mostu a řešení navazujícího území jednoznačně odpovídá způsobům sanace dané historicky významné technické památky," říkají památkáři.
Spory o pražský železniční most pod Vyšehradem pokračují. Do debaty vstoupila organizace UNESCO. Doporučila památku opravit. Hosty pro a proti jsou Richard Biegel a Petr Hlaváček.
Podle odborníků je most významnou technickou kulturní památkou a jeho nýtovaná konstrukce je památkově chráněná. Kvůli špatnému stavu je provoz vlaků na mostě výrazně omezen.
„Když o tom mluví památkáři, tak mluví o celé stavbě. Paradoxně se tam objevuje i názor, že největší hmota mostu jsou ve skutečnosti kamenná předmostí,“ říká Hřib.
Ministr Kupka uvedl, že stát projekt nového mostu, který vzešel z architektonické soutěže, podrobí mezinárodně uznávanému posouzení vlivu na kulturní dědictví.
Kolem stavu a budoucnosti mostu se v poslední době vede diskuse. Správa železnic chce jeho památkově chráněnou vrchní konstrukci nahradit novou, což kritizují památkáři či občanské spolky.
Radní by chtěl zachovat výdaje na kulturu ve stejné výši jako v minulých letech, tedy okolo 380 milionů korun, a pokročit v investicích do Vinohradského divadla a přístavby Kongresového paláce.