Vítězem Českých lvů je film Poupata, získal čtyři sošky
Snímek Poupata režiséra Zdeňka Jiráského se stal vítězem 19. ročníku Českých lvů, obdržel celkem čtyři křišťálové sošky. Za nejlepší film, režii a kameru a herec Vladimír Javorský, který si v tomto filmu zahrál, si odnesl Českého lva za nejlepší mužský herecký výkon.
„My jsme se snažili vlastně díky těm lidem, kteří byli ve štábu, aby to nevypadalo moc televizně. Doufám, že si akademici té filmařiny všimli. Výkon kameramana je bezesporu výborný. A herci taky hráli hezky,“ chválí snímek Poupata režisér Zdeněk Jiráský, který s oceněním původně příliš nepočítal:
„Bál jsem se z jednoho důvodu, že to mělo málo diváků. Do současné doby na to přišlo 10 tisíc diváků, tak jsem si myslel, že to procentuálně bude tak trochu odpovídat v hlasování akademie, že ne všichni to stihnou.“
Na natáčení Poupat a spolupráci s režisérem Jiráským vzpomíná herec Vladimír Javorský jako na výbornou zkušenost.
„Akorát co nás trochu tlačilo, byl čas. Byl to film, který neměl tolik peněz na výrobu. Zdeněk se toho uchopil dobře," říká o natáčení čerstvý držitel Českého lva za hlavní mužskou roli Vladimír Javorský.
Křišťálovou sošku si z pražské Lucerny odnesl také kameraman Poupat Vladimír Smutný.
„Film dělá víc lidí dohromady a nedá se to takhle poměřovat. Scénář k Poupatům jsem znal asi tři roky předem. Všechno je to dlouhodobá spolupráce. Ono to vypadá náhodně nebo že to vzniká najednou, ale vzniká to dlouho dopředu,“ popisuje práci kolem filmu Smutný.
Film Václava Havla Odcházení, který měl nejvíce nominací - dvanáct - Českého lva obdržel za nejlepší scénář a za střih.
Oceněný střihač Jiří Brožek si myslí, že čeští kritici Odcházení nedocenili: „Ta věc možná bude fungovat časem. Strašně se to politizovalo. Kolem té smrti se to dostalo do takových souvislostí.“
Nejlepší film – Poupata
Nejlepší režie – Zdeněk Jiráský (Poupata)
Nejlepší hl. ženský her. výkon – Anna Geislerová (Nevinnost)
Nejlepší hl. mužský her. výkon – Vladimír Javorský (Poupata)
Nejlepší vedl. ženský her. výkon – Taťjana Medvecká (Dům)
Nejlepší vedl. mužský her. výkon – Hynek Čermák (Nevinnost)
Nejlepší scénář Václav Havel (Odcházení)
Nejlepší kamera – Vladimír Smutný (Poupata)
Nejlepší hudba – Petr Kružík a Ondřej Ježek (Alois Nebel)
Nejlepší střih – Jiří Brožek (Odcházení)
Nejlepší zvuk – Viktor Eckert a Ondřej Ježek (Alois Nebel)
Nejlepší dokument Pod sluncem tma
Mimořádný přínos české kinematografii – Josef Somr
Za nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli Českého lva převzala Aňa Geislerová, a to za roli v Hřebejkově Nevinnosti. Luňákův Alois Nebel se dočkal ocenění za nejlepší výtvarné řešení, hudbu a zvuk.
„Vzpomněla jsem si na Maryl Streepovou, když dostala Oskara, že slyší celou Ameriku, jak je naštvaná a říká proboha zase ona. Tak jsem si říkala, že pár otrávených lidí jako je, ale já si té ceny vážím o to víc, že už je třeba pátá. Tak si říkám, že asi se mi to povedlo," říká Aňa Geislerová.
Divácky nejúspěšnějším filmem loňského roku se stali Muži v naději režiséra Jiřího Vejdělka.
Po ceně z Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava a ceně české filmové kritiky si může připsat lví trofej dokument Pod sluncem tma. Režisér Martin Mareček by rád, aby se napříště oceňovala i práce v technických kategoriích v rámci dokumentární tvorby.
„U situačních dokumentů je práce kameramana Jirky Málka, který ten film natočil se mnou, evidentní. Poslouchá, má senzitivitu a děj,“ říká Mareček.
Křišťálovou sošku Českého lva za mimořádný přínos české kinematografii si hned zkraje slavnostního večera v Lucerně odnesl herec Josef Somr.