Aerolinie Air France - KLM se stáhly ze soutěže o ČSA
Francouzsko-nizozemské aerolinie Air France - KLM ve středu oficiálně odstoupily z privatizačního tendru o České aerolinie. Vedení Air France - KLM už svoje rozhodnutí sdělilo českému ministerstvu financí.
Společnost uvedla, že ze soutěže odstupuje kvůli nepříznivé ekonomické situaci v celém leteckém sektoru. Ministerstvo pak potvrdilo, že v tendru zůstává už pouze jediný zájemce, a to konsorcium Unimex a Travel Service. Zároveň prodloužilo lhůtu pro podání celkové cenové nabídky do 30. září 2009.
"Ať se během tohoto tendru stane cokoli, ministerstvo v jeho rámci dotáhne věci do konce. Po 30. září předložíme vládě výsledky tendru, a to i za předpokladu, že se ho zúčastní jen jedna společnost. Pokud cena bude pro stát nezajímavá, tak privatizaci zrušíme," řekl Radiožurnálu náměstek ministra financí Ivan Fuksa.
Už v dubnu přitom vláda vyřadila ze soutěže ruský Aeroflot. Tehdejší ministr financí Miroslav Kalousek nechtěl důvody vyloučení dvou společností upřesnit s tím, že vládní kabinet o privatizaci rozhoduje v utajeném režimu.
"Po velmi důkladné diskuzi všech kvalifikačních kritérií, formálních, bezpečnostních i mezinárodních, se vláda rozhodla, že dvě z těchto společností budou osloveny, aby také podaly cenovou nabídku. To znamená, že možnost podat cenovou nabídku a postoupit do druhého kola dostanou konsorcium Unimex Group a Travel Service a společnost Air France - KLM," řekl tehdy Kalousek, netuše, že francouzsko-nizozemská společnost za čtyři měsíce z tendru odstoupí.
Zbývající zájemce, konsorcium Unimex a Travel Service, zatím se zmíněnou cenovou nabídkou vyčkávají a provádějí hloubkovou kontrolu současného stavu ČSA.
ČSA rozhodnutí Air France - KLM chápou
Podle mluvčí ČSA Hany Hejskové společnost rozhodnutí Air France - KLM respektuje: "Pro České aerolinie, stejně jako pro ostatní letecké společnosti, je jedinou prioritou roku 2009 pružně reagovat na krizi na trhu. Věříme, že Air France - KLM stejně jako České aerolinie zeštíhlující proces zvládnou," uvedla pro Český Rozhlas Hejsková.
Zároveň dodala, že vedení společnosti sdílí názor Air France - KLM, který aerolinie učinily s hlubokou znalostí ekonomické kondice i aktuálního stavu ČSA. Rovněž potvrdila, že společnost je přesvědčená, že může svou ziskovost obnovit bez cizí pomoci, přičemž ČSA jsou připravené s Air France - KLM dál spolupracovat v rámci aliance SkyTeam.
V prvním čtvrtletí tohoto roku prodělaly Air France - KLM celkem 426 miliónů eur, což činí přibližně 11 milard korun. ČSA pak ve stejném období vykázaly ztrátu 1,3 miliardy korun.
Podle prezidenta ČSA Radomíra Lašáka za horšími výsledky stojí hlavně propad počtu cestujících na začátku roku: "Průměrný pokles našich cestujících byl mínus 12 procent." Menší zájem je podle něj v současnosti hlavně o lety první třídou.
O privatizaci společnosti ČSA mluvil na Rádiu Česko vedoucí redakce reportérů Českého rozhlasu Miroslav Motejlek.
Také v podvečerním Radiofóru prezident ČSA Radomír Lašák řekl, že rozhodnutí Air France - KLM respektuje a chápe. Současně označil ekonomickou situaci ČSA za odpovídající vývoji na trhu a také odmítl kritiku, že by ČSA společnost nezvládaly restrukturalizaci. Záznam pořadu si poslechněte v Rádiu na přání.
Piloti si stěžují na vedení ČSA premiérovi
Piloti Českých aerolinií si stěžují premiérovi na vedení firmy. Šéfovi vlády Janu Fischerovi poslali otevřený dopis, ve kterém ho žádají o schůzku. Pilotům vadí hlavně rozprodej majetku společnosti. V dopise vyjádřili obavu, že jde o úmyslnou likvidaci firmy. ČSA se potýkají s krizí a odlivem cestujících.
V pondělí proto dozorčí rada společnosti projedná restrukturalizační plán. V něm je hned několik bodů - mimo jiné propuštění až 860 lidí, z velké části právě pilotů a letušek, omezeních některých spojů nebo prodej několika letadel.
Přečtěte si také:
ČSA se v prvním čtvrtletí propadly do ztráty 1,3 miliardy korun
Vláda z privatizace Českých aerolinií vyřadila Aeroflot a Odien
Nejrizikovější uchazeč o ČSA je podle BIS Aeroflot
Vládě hrozí kvůli ČSA dvojí zklamání
I. Fuksa: Privatizace ČSA by měla pokračovat i v případě demise
Zájem o koupi Českých aerolinií mají čtyři investoři