Ameriku zachvátila předvánoční nákupní horečka, Češi asi budou spíše šetřit
Jen den po díkuvzdání čekají americké obchody enormní nápor zákazníků. Na takzvaný 'Black Friday' totiž dnes začíná sezóna předvánočních nákupů. Pojem 'Černý pátek' je pro mnohé spojen s pádem newyorské burzy v roce 1929, v současnosti ale symbolizuje spíše enormní předvánoční nákupní horečku. Miliony lidí berou každoročně útokem obchody, které snižují ceny na minimum. Kvůli tomu stojí nakupující hodinové fronty ještě před otevírací dobou. A nákupní horečka vrcholí také v České republice.
Sezóna vánočních nákupů ale v Česku není vázána k jednomu datu. V posledních letech se v kalendáři posouvá, a to jak z hlediska aktivit obchodníků, tak z hlediska chování zákazníků, říká Zdeněk Skála ze společnosti Incoma gfk.
„V loňském roce například začínala vánoční sezóna extrémně brzo. Už někdy v říjnu se začaly objevovat vánoční dekorace a nabídky, letos naopak se to vrátilo trošku do normálu, takže letos se to posouvá blíž k Vánocům,“ potvrzuje.
Vlna shánění dárků se podle Skály sice spustila v listopadu, loni zákazníci ale často nakupovali až těsně před Vánocemi nebo v povánočních výprodejích. Nejen na povánoční slevy si prý totiž zvyká stále více Čechů.
Příští rok čekají obyvatele zřejmě větší výdaje než letos. Snižuje se výkon ekonomiky, v platnost vstoupí některá reformní opatření, mají se zvýšit ceny energií i dolní sazby DPH. Ekonomická krize v předchozích letech sice vedla k růstu nezaměstnanosti, uvažuje Skála, většiny české populace se ale dotkla jen v psychologické rovině, například v podobě strachu o zaměstnání.
„Ale to, co nás čeká v roce 2012, to bude nepochybně dopad přímo do peněženek úplně každého. Nejedná se jenom o DPH, jedná se i o kurz koruny vůči euru, jedná se o cenu energií, komodit – například cukr. Trvale na světových trzích jeho cena roste, to se jistě promítne do cen cukrovinek,“ přibližuje.
Spíše menší dárky
Obavy ze změn, které nastanou, už se podle Skály mezi nakupujícími projevují například omezením plateb za zboží, bez kterého se lze v každodenním životě obejít. A čekat lze také přesun od větších dárků k menším:
„Já bych osobně očekával, že tu dojde k velkému omezení třeba těch výdajů na dárky. Ne že bychom nekupovali rodině, ale že to budou dárky menší, nebudeme třeba kupovat těm vzdálenějším známým nebo příbuzným a tak dále. A to si myslím, že se na celkovém výkonu vánoční ekonomiky může poměrně výrazně promítnout.“
Zatímco tedy každoročně jdou nejvíc na odbyt elektronika, hračky a oděvy, letošní situace může podle Skály vést například k menšímu odbytu černé elektroniky, která byla hitem předchozích Vánoc. Situace na trhu je ale velmi turbulentní, uzavírá Skála, a nelze říct, co nakonec přinese.