Apple začíná prodávat iPad. Komerční úspěch možná nepřijde
Americký Apple zítra spustí prodej svého nového produktu známého jako iPad. Výrobek, který kombinuje funkce osobního počítače s dotykovým monitorem, mobilního telefonu a elektronické čtečky knih dosud vzbudil hodně pozornosti. Přesto jeho úspěch není zaručen.
Apple totiž společně s ním poprvé ve své novodobé historii vstupuje na dosud neprobádaný terén. Zatím využíval už zavedeného trhu, na němž se prosazoval s výrobky jež nabízely něco překvapivého a nového - ať už šlo o iPhone a nebo iPod. Teď ale nový trh v podstatě buduje.
Některé odhady mluví o tom, že Apple za víkend prodá až milion iPadů. Jiné jsou mnohem opatrnější. Připomínají, že první verze výrobků od Applu většinou mají mouchy a navíc, že je iPad naprosto novou věcí a zájem o něj se tak dá jen těžko odhadnout.
K tomu se kloní i analytik společnosti Fio, Chádí El-Moussawi, se ke skeptickým názorům kloní také. Pro to, že by prodeje měly být zřejmě nižší hovoří i fakt, že tento víkend bude zveřejněna jen verze s wifi připojením a výhodná 3G verze nastoupí na trh až za měsíc.
Dalším faktorem, který jistě ovlivní tržbu je i fakt, že objednávky, které měli zákazníci možnost zadat předem, se začnou rozesílat až 12.dubna.
Nulová konkurence možná pomůže
"Podle vývoje akcií jsou už očekávání ohledně iPadu zahrnuta v ceně. Bylo vidět, že od oznámení produktu cena Applu výrazně posilovala," říká El-Moussawi.
Prodej iPadu by se měl na celkových tržbách podílet přibližně dvěma procenty a měl by přispět asi jedním dolarem na akcii k zisku.
Na trh přenosných tabletových počítačů se v minulosti snažila dostat například firma Microsoft. Té se průlom nepodařil a tak Apple zůstává na trhu bez vážné konkurence.
"V posledních deseti letech Microsoft oslabil o 50 procent, naproti tomu Apple posílil o 500 procent," vysvětluje El-Moussawi a dodává, že důvodem je zřejmě fakt, že Applu se podařilo přilákat zákazníky novými produkty a inovacemi.
Současný rozdíl mezi tržní kapitalizací Microsoftu a Applu činí přibližně 40 miliarda a podle El-Moussawiho je rozhodně v silách Applu, aby to překonal.