ČD podepsaly s ministerstvem desetiletou smlouvu na provoz rychlíků

České dráhy a ministerstvo dopravy uzavřely desetiletou smlouvu na provoz dálkových vlaků. Příští rok zaplatí úřad firmě za rychlíky čtyři miliardy korun, což je zhruba stejně jako letos.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

vlak

vlak | Foto: Alena Palečková

Smlouva začne platit 1. ledna 2010 a potrvá do začátku prosince 2019. Oproti minulosti, kdy se dohoda uzavírala vždy na jeden rok, jde o zásadní změnu.

Ministr dopravy Gustáv Slamečka do smlouvy prosadil důležitou klauzuli, podle které lze každoročně vyjmout určité procento tratí a na provoz vlaků vypsat tendr.

"Postupně budeme uvolňovat trh v následujících deseti letech prostřednictvím uvolňování určitého souboru tratí až v celkové úrovni 75 procent objemu. To znamená, že dáváme prostor i ostatním alternativním soukromým dopravců," řekl Radiožurnálu ministrův mluvčí Karel Hanzelka.

Podobně jako ministerstvo se v uplynulých dnech zachovaly i krajské úřady, které také přistoupily na desetileté smlouvy o provozu regionálních vlaků. Kraje zaplatí příští rok za lokálky osm miliard korun, z toho 2,7 miliardy přispěje krajským rozpočtům stát.

Dlouhodobé smlouvy krajů s Českými drahami, uzavřené bez výběrových řízení, hlasitě kritizuje společnost Student Agency, která se tendru chtěla zúčastnit. Hejtmani se brání s tím, že je žádné zákony ani nařízení nenutí tendry vypsat, smlouva s drahami prý je výhodná.

Martin Hromádka, Šárka Slezáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme