Centrální banka donutila lidi utrácet. Obchodníkům v listopadu prudce rostly tržby
Když Česká národní banka zasáhla proti silné koruně, tvrdila, že chce domácnosti donutit více utrácet. Jakkoli se to mohlo zdát neproveditelné, zřejmě se jí to podařilo. Dokládají to data statistického úřadu i zkušenosti obchodníků.
Statistici spočítali, že tržby obchodníků v listopadu prudce vzrostly. Podle dnešních údajů statistického úřadu meziročně o více než 6 procent.
To bylo nejvíce od roku 2011. Po očištění o vliv počtu pracovních dní vzrostly meziročně dokonce o téměř 8 procent. Přitom ještě v říjnu tržby v maloobchodě klesaly.
Na listopadové zvýšení měly vliv i vánoční nákupy, ale hlavním důvodem byla intervence centrální banky 7. listopadu. Lidé dostali strach, že zdraží zboží z dovozu, a chtěli nakoupit ještě za staré ceny. Proto zamířili do obchodů, včetně těch internetových. Na tom se shodují obchodníci i analytici.
Ovšem leckteří analytici zároveň dodávají, že listopadová nákupní horečka nevydrží a lidé v dalších měsících opět začnou šetřit. Pokles tržeb ve svých dnešních komentářích někteří předpovídají už v prosinci.
Před Vánoci lidé nakoupili za 18,5 miliardy
Například podle údajů Asociace pro elektronickou komerci a srovnávače cen Heureka.cz. lidé v internetových obchodech nejvíce utráceli právě poslední měsíc v roce. Přitom nejsilnějším dnem byl 16. prosinec. To zákazníci e-shopů utratili 650 milionů korun. Přitom v celém předvánočním období to bylo 18,5 miliardy.
Vyšší růst tržeb ještě v prosinci zaznamenal také obchodní řetězec Euronics.
„Listopadové tržby byly velmi vysoké, dané intervencí České národní banky. Prosincové neklesly, a to z toho důvodu, že lidé nakupují elektroniku jako tradiční vánoční dárek a v prosinci utráceli většinu tržeb. Takže rozdíl mezi prosincovými a listopadovými tržbami nebyl téměř žádný,“ potvrdil mluvčí Bohuslav Komín.
Podobný vývoj popsala i mluvčí Datartu Jana Choroušová. „Pozitivní trend, který začal v listopadu, pokračoval i přes Vánoce a neopadává ani v lednu. Můžeme tedy říct, že ve srovnání s loňským rokem máme zatím tržby vyšší.“
Euronics má vyšší tržby také na začátku tohoto roku, protože začaly tradiční lednové výprodeje. „Měli jsme zhruba stejné množství zboží jako v loňském roce, ale zvýšení tržeb bylo výrazné - zhruba o 30 procent. Zájem zákazníků je vyšší určitě i díky tomu, že se dostávalo do výprodeje poslední zboží za ceny, které ještě neovlivnila intervence České národní banky,“ řekl mluvčí řetězce.
Vzhledem k tomu, co lidé ještě v lednu převážně nakupují, se dá předpokládat, že až se doprodá zboží za původní ceny, v dalších měsících vliv slabší koruny na utrácení domácností postupně vyprchá.