Česká asociace dopravních pilotů nesouhlasí s propouštěním v ČSA
Proti připravovanému propouštění v ČSA protestuje Česká asociace dopravních pilotů. Je to prý ohrožení existence aerolinií. Majitele proto vyzývá, aby krok přehodnotil. Letecký přepravce ohlásil úřadu práce snížení stavů o třetinu. O práci má přijít přes 70 pilotů a 200 dalších zaměstnanců.
Firma plánuje propustit asi třetinu zaměstnanců. O práci by mělo přijít na 80 pilotů, přes 170 stevardů a skoro 70 dalších pracovníků.
„Myslíme si, že jsme se dostali pod hranu počtu letadel - i když bude argumentováno jinak - že společnost už nemůže přežít, protože sama sebe neuživí,“ upozornil mluvčí České asociace dopravních pilotů Zdeněk Kirchner.
O vývoji v ČSA mluvili Stanislav Fiala, prezident sdružení CZALPA, komentátor Respektu Jan Macháček a analytik Tomáš Menšík
Situaci mezi zaměstnanci ČSA přímo na letišti Václava Havla v Praze zjišťovala reportérka Českého rozhlasu, ale nikdo z oslovených k vývoji mluvit nechtěl.
Pokud by letecká společnost trvala na svém rozhodnutí a plány by nepřehodnotila, uvažují odbory o vyhlášení stávkové pohotovosti.
„Představovali jsme si, že by se mělo přihlédnout k dokumentům, které byly před privatizací loni na jaře předkládány vládě,“ řekl Českému rozhlasu prezident Českého sdružení dopravních pilotů ČSA (CZALPA) Stanislav Fiala.
„Kde se píše, že do společnosti ČSA vstupuje silný partner. My, piloti jsme byli tímto nadšení, protože Korean Air je silná renomovaná společnost, ale bohužel za ten rok se neudálo ze slibovaného prakticky nic.“
Jak Fiala zdůraznil, krize letecké dopravy Evropě už pomíjí, společnosti letadla nakupují a šance pilotů sehnat práci v Evropě, nebo i mimo ni je vysoká.
Redukce flotily strojů A320
Snížení počtu zaměstnanců souvisí s plánovaným prodejem šesti airbusů A320, které nemají podle firmy celoroční využití. Mluvčí ČSA Daniel Šabík řekl v Šedesátce Radiožurnálu, že omezení má přispět k tomu, aby se firma dostala do zisku.
„Pokud bychom si letadla A320 ponechali a nadále je živili, ale neměli pro ně ekonomické využití, tak tohoto cíle nedosáhneme. Celý tento krok směřuje k tomu, aby České aerolinie dosáhly celoroční provozní zisk.“
ČSA se podle svého mluvčího snaží ve spolupráci s partnery z aliance SkyTeam zprostředkovat pro některé profese novou práci. Zájem je prý například ze strany Korean Air nebo Aeroflotu.
Propouštění k pádu nepovede, míní někteří experti. Premiér je znepokojen
"Mně se propouštění v ČSA vůbec nelíbí, řekl dnes v Jindřichově Hradci novinářům premiér Bohuslav Sobotka. "Mám docela silný pocit, že privatizace, tak jak byla v minulých letech zorganizována za Nečasovy vlády, ve finále vede k tomu, že ČSA neustále oslabují a Travel Service neustále posiluje."
Připravované propouštění neznamená pád ČSA, myslí si ekonomický analytik Tomáš Menšík. Podle něj se společnost po globální krizi v roce 2008 dál snaží stabilizovat snižováním svých kapacit.
Situaci v ČSA sleduje Blanka Černá a přímo z ruzyňského letiště se ozvala Zuzana Švejdová
„Podle mého názoru se aktuálně nejedná o to, jestli ČSA přežijí, nebo ne. Akorát musí pokračovat další kroky, aby stabilizace byla skutečně dlouhodobá. A aby se ČSA mohly odrazit. Určitě v tom hraje roli i konkurence ze strany asijských nebo blízkovýchodních dopravců, nebo ukrajinsko-ruská krize."
ČSA musí být podle Menšíka schopná konkurovat cenou, ale současně jde i o nákladovou stránku věci.
Také podle šéfa poslanců TOP 09 a exministra financí Miroslava Kalouska je propouštění nezbytný krok a existenci aerolinek neohrozí:
„Bude-li se management chovat rozumně a přizpůsobí náklady tržbám, které může očekávat. Chápu, že je to bolavý krok, ale pokládám to za nezbytný krok pro to, aby ČSA přežily a uchránily alespoň dvě třetiny míst. Pokud budou chtít uchránit všechna místa, nebudou mít žádná.“
Opačný názor má ale poslanec Marek Černoch z hnutí Úsvit, který sám dříve létal jako dopravní pilot. Podle něj by plánované propouštění mohlo vést k likvidaci jediného národního leteckého dopravce.