Cestovní kanceláře mají problémy. Někdy za ně ale nemohou
Letošní léto se stalo opět strašákem těch cestovních kanceláří, kterým se nevyhnuly komplikace, zmatky a krachy. Někdy ale na vině vzniklých problémů nemusí být nutně cestovní kancelář.
Například hotely v cílových dovolenkových destinacích v hlavní sezóně, často sahají k systému takzvaného 'dvojího bukování', což v praxi znamená, že na stejný termín nabízejí cestovním kancelářím víc kapacit, než skutečně mají.
Podle analytika v oblasti cestovního ruchu Jaromíra Beránka ze společnosti Mag Consulting se tyto praktiky některých hotelů staly nynějším trendem, který se dřív příliš neobjevoval.
"Je třeba říci, že systém 'dvojího bukování' využívají i některé cestovní kanceláře, což je krajně neseriózní. Může se například stát, že se turisté nedostanou už do letadel. Častěji se ale setkáváme s případy, kdy toto praktikují hotely. Takové chování pak nelze přičítat na vrub jednotlivých cestovních kanceláří," řekl Rádiu Česko Beránek.
Ze strany ubytovacích kapacit se tento trend ve špičkových sezónách může podle Beránka objevovat až v deseti a více procentech.
V praxi pak často cestovní kanceláře, respektive hotely sahají k formám kompenzací, které ale nemusejí zákazníka uspokojit. Podle Beránka by si měl každý turista řádně zkontrolovat cestovní smlouvu, kde jsou popsány podmínky, za jakých může od zájezdu odstoupit.
"Prováděli jsme výzkum a byli jsme zděšeni z faktu, že třetina respondentů ani neví, z jakou cestovní kanceláří na dovolenou cestuje. Znali pouze cestovní agenturu, kde zájezd koupili, nikoli konečného organizátora, s kterým sepsali zmíněnou smlouvu," podotkl Beránek.
Zájem turistů o Českou republiku klesá
Aktuální údaje Českého statistického úřadu vypovídají o tom, že počet přenocování v domácích ubytovacích zařízeních klesl o 8,6 %. Vyvstává tedy otázka, v jaké kondici je nyní cestovní ruch v Česku.
Podle Beránka se toto odvětví potýká především s problémy recese, které začaly již ve druhém kvartálu loňského roku. "V letošním roce se dá předpokládat další pokles ubytování, a to mezi 12 - 14 %. Méně by naopak měly poklesnout tržby za stravování, a to v rozmezí 6 - 9 %," upřesnil Beránek.
Právě v souvislosti s klesajícím zájem turistů v ČR mírně poklesl také počet provozovatelů ubytovacích a stravovacích kapacit.
"Pociťujeme nepatrný úbytek o 0,1 - 0,2 %, při velké regenerační schopnosti, kdy například jedna provozovna zanikne a druhá zase vznikne. Lze však předpokládat, že v novém roce dojde k mírnému úbytku. Opačná situace je u cestovních kanceláří, kterých přibylo za první kvartál 48, oproti tomu svoji činnost ukončily v prvním pololetí tohoto roku čtyři kanceláře," uzavřel Beránek.
O potížích cestovních kanceláři analytik Jaromír Beránek ze společnosti Mag Consulting na Rádiu Česko
Přečtěte si také:
Klienti Sunny Days postupně odletěli na dovolenou. Jiní už jsou zpět
Další čeští turisté mají problémy se zahraniční dovolenou
Češi, kteří uvízli na Krétě, už jsou doma
CK Tomi Tour dala pojišťovně Union první údaje
Tomio Okamura: Václav Fischer věděl o problémech Tomi Tour déle než rok
Krach Tomi Tour se dal podle odborníků předpokládat
Malé cestovní kanceláře můžou přijít kvůli zkrachovalé Tomi Tour o klienty
Zkrachovalou Tomi Tour vyšetřuje policie
V Česku jsou zpět první klienti zkrachovalé Tomi Tour
CK Tomi Tour končí, v zahraničí zůstávají tisíce jejích klientů