Dopravní podnik v Praze finišuje s tendrem na bionaftu za 1,5 miliardy

Pražský Dopravní podnik chce nakoupit bionaftu za téměř jeden a půl miliardy korun. Jde o historicky největší zakázku na nákup tohoto paliva pro městskou dopravu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní podnik hlavního města Prahy, ředitelství.

Dopravní podnik hlavního města Prahy, ředitelství. | Foto: Google Maps

Jako palivo je bionafta o pár korun levnější, ale na údržbu motoru je zase náročnější. Zatím největší oblibě se těší u kamionů. Na železnici i u městských autobusů jde spíš o okrajovou záležitost.

Změnit by to ale mohla ale právě Praha. Městský dopravce tu zítra finišuje se zakázkou na bionaftu pro své autobusy. Nakoupit jí chce v příštích letech opravdu hodně: za téměř jeden a půl miliardy korun.

Autobus poháněný bionaftou od běžného není k rozeznání. Hlavní rozdíl je v ceně paliva, která je proti běžné naftě o několik korun nižší. A i když se započtou vyšší náklady na údržbu, ročně dopravci ušetří.

Přehrát

00:00 / 00:00

Tendr pražského dopravního podniku na bionaftu sleduje redaktor Petr Sehnoutka

„V současnosti se dokončilo dlouhodobé sledování v Teplicích, kde nevznikly žádné problémy jak při použití čisté bionafty, tak směsné motorové nafty,“ tvrdí ředitel Sdružení pro výrobu bionafty Petr Jevič.

Zajímavé ale je, že kromě Prahy v žádném jiném větším městě bionaftu nepoužívají. V Ostravě to sice kdysi zkoušeli, ale teď se vydali jinou cestou.

„My se ve strategii pořizování nových dopravních prostředků orientujeme především na elektrobusy a nejaktuálněji momentálně sledujeme výzvy na dotace, na provoz autobusů na CNG,“ říká mluvčí ostravského podniku Miroslav Albrecht.

Na bionaftu jezdily některé pražské autobusy už v posledních dvou letech. Ročně to stálo 150 milionů korun.

Nová zakázka by tak Dopravnímu podniku hlavního města Prahy při stejném tempu měla vystačit na deset let. Jenže podnik předpokládá, že paliva za jeden a půl miliardy odebere během čtyř let. Právě nad délkou tendru se pozastavují někteří soukromí dopravci.

„Jako spolumajitel firmy a soukromý dopravce bych si nikdy netroufl uzavřít takto dlouhodobý kontrakt, neboť cena nafty se vyvíjí - dá se říci - každý den, minimálně každý týden, takže u nás u firmy je běžné, že cenu nafty tendrujeme každý týden,“ Robert Krigar, generální ředitel společnosti ČSAD Jihotrans.

Důležitá není délka, ale podmínky smlouvy

Dopravní podnik na dotazy Radiožurnálu reagoval s tím, že rozhodující není délka smlouvy, ale její podmínky.

„Veřejná zakázka na dodávky FAME je koncipována tak, že garantuje DPP po dobu trvání smlouvy nákupní ceny nafty, které důsledně kopírují/odrážejí vývoj cen na mezinárodní komoditní burze,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku Aneta Řeháková.

Pražský dopravní podnik vypsal obří zakázku loni na podzim ještě za minulého vedení. Zítra bude poslední den pro podání nabídek.

Petr Sehnoutka, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme