Ekonomické informace 10. 1. 2002
Hovoříme o včerejším rozhodnutí vlády zrušit výběrové řízení na prodej ČEZu a o reakci analytiků na tento verdikt vládního kabinetu. S rozhodnutím vlády souvisí i příspěvek o zamítnutí návrhů na prodej Budvaru. Park Českých drah se letos rozroste o pět přímětských souprav. V neposlední řadě si všímáme práce na novele bankovního zákona.
Do konce února má ministr průmyslu společně s ministrem financí navrhnout, jak dále naložit se státním majetkem v elektroenergetice. Vláda totiž zrušila výběrové řízení na prodej ČEZu a distribučních společností, protože ani jeden ze dvou uchazečů nenabídl požadovaných 200 miliard korun. Ministr průmyslu Miroslav Grégr prohlásil, že vláda nebude ze svých kritérií slevovat. Nevyloučil ani, že elektroenergetiku nabídne kabinet formou přímého prodeje jednomu investorovi. Každopádně chce celý sektor prodat jako celek.
Rozhodnutí o zrušení tendru na privatizaci elektroenergetiky analytiky nepřekvapilo. Ani David Marek ze společnosti Patria Finance nepředpokládal, že by zájemci byli ochotni splnit současné podmínky vlády.
Budějovický Budvar zůstane národním podnikem. Vláda uložila ministerstvu financí, aby zamítlo všechny dosud předložené návrhy na prodej pivovaru. Důvodem jsou podle mluvčího kabinetu Libora Roučka především známkoprávní spory pivovaru.
Vláda se zaručí částkou 930 milionů korun za nákup elektrických příměstských jednotek pro České dráhy. Jak řekla mluvčí Českých drah Martina Benešová, letos počítá železnice s pěti soupravami.
Poslanci projednali ve výborech novelu bankovního zákona, která má zajistit větší bezpečnost našich úspor a stabilizovat bankovní sektor. Zpravodaj k předloze Martin Kocourek z ODS si myslí, že novela nás opět přiblíží k právu Evropské unie:
O práci přijdou k poslednímu dubnu všichni zaměstnanci společnosti Mannesmann - přesné trubky Chomutov. Podrobnosti zaznamenala ústecká redaktorka Českého rozhlasu Jarmila Kubíková:
Americký výrobce velkých dopravních letounů Boeing se musel za loňský rok, poznamenaný rekordními ztrátami leteckých společností po teroristickém útoku na USA, smířit s propadem zakázek o 45 procent. Firma dostala objednávky jen na 335 letadel ve srovnání s více než šesti stovkami zakázek z roku 2000.