Ekonomické informace 16. 1. 2002
Vláda dnes bude jednat o nové variantě restrukturalizace českých hutí. Zabývat se bude i konkrétními kroky pro uskutečnění rozsáhlé investice automobilek Peugeot, Citroen a Toyota v Kolíně. Největší český vývozce, automobilka Šoda Auto, navzdory evropské recesi prodal na zahraničních trzích více vozů.
O nové variantě restrukturalizace už ministerstvo průmyslu a obchodu informovalo vyjednavače Evropské unie Rutgera Wisselse a dnes by o ní měla jednat vláda. Společný Český ocelářský podnik by podle tohoto projektu měl založit stát transformací dceřinné společnosti Fondu národního majetku Osinek. Ta by získal majetek Nové huti, Vysokých pecí Ostrava a případně i Vítkovice Steel.
Původní plán předpokládal, že tuto operaci zvládne strategický investor, který do českých hutních podniků vstoupí. S následným prodejem restrukturalizovaných firem se stále počítá. Vítkovice ale zároveň i samy hledají investora pro svou dceřinnou hutní společnost. To je podle mluvčí společnosti Lenky Hatlapatkové nezbytný krok k zajištění potřebných peněz pro věřitele tohoto podniku.
Vláda se dnes bude zabývat i konkrétními kroky pro uskutečnění rozsáhlé investice automobilek Peugeot - Citroen - Toyota v Kolíně. Zejména jde o dokončení tamní průmyslové zóny. Podle Jana Brandejse z tiskového odboru ministerstva průmyslu je součástí materiálu i dohoda s investorem, která potvrdí zájem obou stran na výstavbě továrny.
Jeden z takových investorů se už přihlásil. Japonská Tokai Rika, která je součástí skupiny Toyota, totiž vybuduje v Lovosicích novou továrnu na výrobu elektrických spínačů pro automobilový průmysl za 83 milióny dolarů - tedy asi za tři miliardy korun. Podle generálního ředitele agentury Czechinvest Martina Jahna, většina výroby by měla směřovat na vývoz.
A k automobilům ještě jednou. Navzdory evropské recesi si stále vede dobře náš největší vývozce - Škoda Auto. Zatímco evropští výrobci prodali loni jen o šest desetin procenta více nových automobilů, mladoboleslavské Škodovce stoupl prodej o celých 6 procent, přičemž více než čtyři pětiny z produkce Škoda vyvezla. Podle mluvčího automobilky Milana Smutného, největším odbytištěm zůstává západní Evropa.
Kupní cena státního podílu v Českém Telecomu by se podle náměstka ministra financí Tomáše Potměšila mohla pohybovat kolem 80 miliard korun. Privatizační komise, jak náměstek dodal dnes projedná nezávazné nabídky osmi zájemců o koupi jednapadesáti procent akcií v této společnosti a zřejmě i sestaví užší seznam potenciálních investorů. Vybraní uchazeči provedou v Telecomu hloubkovou prověrku a vítěz soutěže by měl být znám do konce března.