Ekonomické informace 2. 7. 2003
Schodek státního rozpočtu se ke konci prvního pololetí snížil. Z květnových téměř 75 miliard poklesl na 53 a půl miliardy korun. Příznivě se tak projevil lepší výběr daní od podniků. V červnu měl totiž rozpočet dokonce přebytek více než dvacet jednu miliardu.
Jan Schiesser, analytik společnosti Atlantik finanční trhy ale očekává, že na konci roku stejně skončí státní rozpočet více než sto miliardovým schodkem. Červnové zlepšení je podle něj jen optický klam.
Po společnosti CME, která na České republice vysoudila 10 miliard a 400 milionů korun, nám hrozí další arbitráže. Investmart bude chtít deset miliard korun kvůli tomu, že po vyhlášení likvidace Unionbanky přišel o své investice. Dalším žalovatelem bude společnost Mediaprint a Kapa. Ta chce po státu v rámci mimosoudního vyrovnání 320 milionů korun. Stěžuje si na to, že jí koncem minulého roku vypovědělo několik významných vydavatelů smlouvy a přešlo ke konkurenční PNS. Podezření Mediaprintu na kartelovou dohodu vydavatelů ale Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepotvrdil. Mluvčí Mediaprintu Simona Lhotáková předpokládá, že ke smíru se státem by mělo dojít do konce listopadu.
Vláda musí šetřit. A tak chce ubrat i zemědělcům. V rámci úsporných opatření mají přijít o část prostředků určených na dorovnávání snížených dotací z Evropské unie. V příštích třech letech by tak zemědělci podle návrhu ministerstva financí dostali jen 12 miliard, což je téměř o 5 a půl miliardy korun méně, než kolik požaduje ministerstvo zemědělství. To ale na svém požadavku bude trvat. Potvrdil to mluvčí Martin Severa.
Popularita Plzně mezi investory roste. Teď se tam chystá další významný výrobce. Japonská firma Daikin Industries postaví novou továrnu za 300 milionů korun. A v příštích sedmi letech chce dále investovat. Včera s ní zástupci plzeňské radnice podepsali smlouvu o prodeji pozemku. Jak potvrdila mluvčí agentury Czechinvest Jana Víšková, vyrábět by se mělo začít už v dubnu.
Do konce listopadu dodá plzeňská Škoda Electric trakční motory pro 150 trolejbusů do olympijských Athén. Zakázku za 100 milionů korun získala od německého Neoplanu v konkurenci výrobců typu Alstom nebo Siemens.