Ekonomické informace 25. 7. 2002
Co se silnou korunou - to by měla dnes řešit bankovní rada České národní banky. Koruna skončila včera na hladině 30.24 za euro. O co bylo obchodování s naší měnou před zasedáním bankovní rady klidnější, o to výraznější pohyby zaznamenala pražská burza. Dolů mířily včera i akcie na většině dalších burz starého kontinentu. Například londýnský trh se dostal na šestileté minimum.
Co se silnou korunou - to by měla dnes řešit bankovní rada České národní banky. Trh bude zřejmě proto nervozní - většina expertů čeká, že Tůmův tým sáhne na úrokové sazby. Myslí si to i hlavní ekonom Komerční banky Kamil Janáček.
Koruna skončila včera na hladině 30.24 za euro. O co bylo obchodování s naší měnou před zasedáním bankovní rady klidnější, o to výraznější pohyby zaznamenala pražská burza. Akcie zamířily kvůli pesimistické náladě na světových trzích výrazně dolů. Jak říká makléř Conseque Finance Vladimír Vávra, Komerční banka se zřítila dokonce o víc než osm procent.
Dolů mířily včera i akcie na většině dalších burz starého kontinentu. Například londýnský trh se dostal na šestileté minimum. Americké akcie, které byly také na dlouhodobých minimech, začaly v noci na dnešek konečně opět růst. Do hry vstupují politici - britský premiér Tony Blair nebo šéf Evropské komise Romano Prodi vyzývají investory: zachovejte chladnou hlavu. Jak informuje náš bruselský zpravodaj Milan Fridrich, podle Prodiho není důvod, aby evropskou ekonomiku ohrozily problémy firem v USA.
Vláda zatím vůbec neměla na stole prodej většinového balíku v Telecomu - i když se to včera čekalo. Premiér Vladimír Špidla využil své pravomoci a odmítl privatizaci zařadit na program. Výsledek omezeného výběrového řízení tedy zatím neznáme. To jestli konsorcia pod vedením DeutscheBank a CVC Capital Partners zvýšila cenu, jak kabinet požadoval, také nevíme. Kabinet to totiž podle Špidly oznámí až potom, co návrhy důkladně posoudí.
Obyvatelé hlavního města se zatím nedočkají nových tramvají. Pražský Dopravní podnik nekoupí pro hlavní město nové vozy. Zrušil totiž obchodní veřejnou soutěž na dodávku dvaceti tramvají. Podle mluvčí podniku Michaely Kuchařové soutěž ztroskotala ještě před porovnáváním nabízených cen. Ani jeden ze tří uchazečů totiž nevyhověl.