Finanční arbitr řeší spory s bankou zdarma
Na finančního arbitra se obrací stále více lidí, kteří si stěžují na pochybení finančních ústavů. Znamená to, že povědomí o funkci arbitra, který zatím spadá pod Českou národní banku, rok od roku stoupá.
Češi jsou ve srovnání s jinými evropskými národy druzí nejméně vytrvalí při bránění svých spotřebitelských práv. Ze studie Evropské komise vyplývá, že v průměru si loni stěžoval každý desátý obyvatel unie.
Pokud reklamace neuspěje v prvním kole, 69 procent Čechů to vzdá. Zatímco třeba Belgičané nebo Holanďané to vzdávají jen v jedné třetině případů.
Přitom například v oblasti sporů mezi klientem a finanční institucí mohou obyvatelé České republiky využít služeb finančního arbitra. Kompetence této státní instituce popsal její šéf, finanční arbitr František Klufa:
„Když budete mít problém s bankou, například vám někdo zneužije platební kartu, nebo vám banka špatně převede peníze a neuzná vám reklamaci, můžete jít za finančním arbitrem. Ten je ze zákona povinen to s bankou řešit. Pro spotřebitele je to zdarma a koncem řízení může být odsoudí banku, dostane pokutu a spotřebitel dostane svoje peníze zpátky.“
Vloni úřad vyřídil 822 podnětů. Naprostou většinu z nich smírnou cestou. Výhodou pro spotřebitele je, že řízení je zdarma, stížnost lze podat jednoduchým způsobem, a výsledku se dočkají v porovnání se soudní pří brzy.
„Průměrná doba řízení byla v minulém roce 68 dní. Většina stížností je vyřízena rychleji, průměrně do 30 dnů,“ potvrdil finanční arbitr České republiky František Klufa.