Letiště Praha chce rámcový úvěr za až 7 miliard korun, hledá jeho poskytovatele
Letiště Praha si plánuje otevřít rámcový úvěr ve výši až sedmi miliard korun. Financovat z něj bude své současné závazky a také další rozvoj. Společnost proto nyní zahájila výběrové řízení na poskytovatele úvěru. Provoz na letišti je už víc než rok kvůli pandemii koronaviru v útlumu. Letiště po většinu krize zatím fungovalo z vlastních zdrojů.
Představitelé společnosti věří, že dosáhnou na výhodné podmínky financování, spoléhají přitom na svou dlouhodobou finanční stabilitu, dřívější kroky managementu, svůj úvěrový rating s nízkým úvěrovým rizikem na úrovni Aa3 se stabilním výhledem a provozní i hospodářské výsledky z předchozích let, které před krizí vykazovaly pravidelný růst. Například v roce 2019 hospodařilo se ziskem kolem tří miliard korun. Za loňský rok letiště hospodářské výsledky, které už byly poznamenané krizí, zatím neoznámilo.
Letiště Praha odbavilo v prvním čtvrtletí meziročně o 90 procent méně pasažérů. Nejoblíbenější byla Dubaj
Číst článek
Vedle stávajících závazků společnosti chce letiště z peněz financovat i svůj další udržitelný rozvoj. U připravovaných projektů proto chce postupovat podle tzv. prvků ESG, tedy zásad udržitelného podnikání, což podle letiště kvitují i tuzemské banky. „Letiště Praha tak může zúročit svůj dlouholetý aktivní přístup nejen k udržitelnému rozvoji, ale také ekologii nebo třeba sociálním otázkám. Navíc v kombinaci s nejlepším ratingem od agentury Moody´s Investors Service pro evropská letiště díky tomu získáme velmi dobré podmínky a výhodnější financování,“ uvedl předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř.
Letiště tak bude bankám poskytovat informační servis. Ten vedle základních zpráv o zisku a hospodaření bude obsahovat i zprávy například o přístupu letiště k ekologii nebo sociálně udržitelnému podnikání a dalším projektům. „Celý svět přechází na to, že investoři a banky už přímo po firmách vyžadují, aby dělaly tyto ESG reporty. Tím vlastně tlačí firmy k tomu, aby vytvářely lepší prostředí pro život. A o to se také snažíme,“ dodal Řehoř. Pražské letiště je například součástí iniciativy udržitelnosti Destination 2050, která má za cíl uhlíkově neutrální letectví v Evropě do roku 2050.
Letecký provoz už více než rok výrazně omezuje koronavirová krize. Pražské letiště kvůli ní loni po letech rekordních čísel odbavených cestujících přišlo ve srovnání s rokem 2019 o 79 procent pasažérů. Celkem jich odbavilo 3,66 milionu, což je nejméně za posledních 25 let.
Letiště zareagovalo na krizi už na jejím počátku, kdy přistoupilo k revizi svých nákladů. Například omezilo dílčí infrastrukturu na terminálech, propustilo část zaměstnanců, uspořilo na energiích materiálu, mzdových nákladech a dalších oblastech. „Na druhou stranu, s nějakou krizí jsme počítali a byli jsme na ni připravení. Máme za sebou rekordní roky, naspořili jsme si, chovali jsme se zodpovědně, díky tomu jsme byli vloni schopni financovat provoz letiště z vlastních zdrojů po dobu devíti měsíců útlumu. Na externí zdroj v podobě úvěru jsme si sáhli až v prosinci,“ podotkl Řehoř.
Útlum zatím pokračuje i letos, ve čtvrtletí činil meziroční pokles 90 procent na 251 000 odbavených cestujících. Situace by se podle současných očekávání měla postupně zlepšovat během léta.