Nová firma, ale stále Metrostav. Čtveřice firem si stěžuje na obcházení verdiktu soudu v kauze Rath
Tři ze čtyř největších stavebních firem na českém trhu a k tomu jeden z velkých hráčů v silničním stavitelství se společně obrátili na Ředitelství silnic a dálnic a Asociaci krajů kvůli účasti společnosti MI Roads, která spadá pod Metrostav, v soutěžích o stavby či opravy silnic. Napsal to v pátek server Zdopravy.cz.
Firma patřící přes Metrostav Infrastructure do skupiny Metrostav byla založena měsíc poté, co pražský vrchní soud v korupční kauze Davida Ratha uložil Metrostavu i jeho dceřiné společnosti Metrostav Infrastructure tříletý zákaz účastnit se soutěží o veřejné zakázky. Ředitelství silnic a dálnic čeká na právní posudek, Metrostav věc nekomentuje.
Společný dopis adresovaný Ředitelství silnic a dálnic a Asociaci krajů sepsali šéfové společností Eurovia CS, Strabag, Skanska a Colas.
Metrostav je první velká ryba. Stopka ho může položit, míní protikorupční expert
Číst článek
„Jsme přesvědčeni, že tak dochází k nerespektování uloženého trestu zákazu plnění veřejných zakázek nebo účasti ve veřejné soutěži, které lze právně kvalifikovat jako trestný čin maření výkonu úředního rozhodnutí,“ píše se v dopise.
MI Roads vznikla v červenci, vzápětí začala podávat nabídky. Reference si zajišťuje přes další firmu ze skupiny Metrostav, společnost BES.
Čtveřice stavebních firem v dopise na Ředitelství silnic a dálnic a Asociaci krajů apeluje, aby vhodně nastavily podmínky účasti v zakázkách, důsledně kontrolovaly prokázání kvalifikace a utvrzení povinnosti plnit zakázku kapacitami, které firmy prokázaly v kvalifikaci.
„Nejprve jsme vznášeli dotazy na regulérnost její účasti přímo v rámci tendrů a nyní jsme dospěli ke společnému podnětu dvěma subjektům, které v dané situaci považujeme za nejrelevantnější,“ uvedl vedoucí vnějších vztahů Skanska Central Europe Ondřej Šuch. Firmy podle něj vyčkají na odpověď obou organizací a podle toho zváží další kroky.
Ředitelství silnic a dálnic se situací kolem MI Roads zabývá několik týdnů. „Nechali jsme si zpracovat právní stanovisko a podle jeho výsledku budeme postupovat,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Ztráta 33 miliard
Podle serveru Zdopravy podobně jako u začátku Metrostav Infrastructure hrozí, že se výběr dodavatelů u některých zakázek zadrhne na několik měsíců i let kvůli sporům o to, zda MI Roads může nabídku podat, nebo ne.
Mluvčí Metrostav Infrastructure Michal Jurman v červenci řekl, že MI Roads chce působit v segmentu silničního stavitelství na českém trhu.
„Dovolte mi, abych vás, co se týká činnosti MI Roads, a. s., odkázal na webové stránky této společnosti. Více téma v tuto chvíli komentovat nebudeme,“ uvedl nyní.
Vrchní soud v Praze ve druhé polovině června potvrdil Metrostavu tříletý zákaz účasti na veřejných zakázkách za to, že firma podplácela a manipulovala s veřejnými zakázkami v takzvané druhé větvi korupční kauzy bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha.
Tři roky bez veřejných zakázek a 10 milionů pokuty. Metrostav s trestem nesouhlasí, podá dovolání
Číst článek
Metrostav dostal i desetimilionovou pokutu a odvolací soud do zákazu účastnit se veřejných soutěží nově zahrnul Metrostav Infrastructure. Společnost s trestem nesouhlasí a po vynesení rozsudku informovala, že podá dovolání k Nejvyššímu soudu.
Skupina Metrostav už dříve odhadovala, že za tři roky bez veřejných zakázek přijde o 33 miliard korun.
Metrostav a Metrostav Infrastructure figurují také v další soudní kauze. Pardubický soud v polovině září nepravomocně uznal vinu těchto dvou firem, další společnosti a jednoho obžalovaného v machinacích při opravách kladrubského hřebčína.
Od souhrnných trestů ale upustil, protože podle soudce již obžalovaní byli dostatečně potrestáni v předchozích rozhodnutích soudů.