Nábytkářské obchody pandemie zásadně nepostihla. Prodejci hlásí velký zájem i z e-shopu
Tolik času stráveného doma jako během loňského roku, Češi nepamatují. Mnozí z nich proto využili tento čas také k různým úpravám a rekonstrukcím bytů a domů. I proto prodejci bytových doplňků ani nábytkáři nehlásí na rozdíl od jiných odvětví nějak výrazné propady tržeb.
Zrekonstruovat svůj byt 3+1 se Jakub Nárovec z Prahy rozhodl jen několik měsíců před narozením prvního potomka. Bál se proto, že výrobce nábytku nezvládne převést nápady architekta do reality včas. Nakonec byl ale mile překvapen.
„Všichni dodavatelé služeb fungovali úplně v pohodě, skoro možná i lépe než za normálních okolností. Mám takový pocit, že možná někdy lidi nějaké zakázky odřekli a mohl být ten časový prostor lepší, takže měli ten čas se tomu věnova,“ popisuje Nárovec.
Díky touze Čechů po pěknějším bydlení tak i přes lockdown čeští výrobci nábytku neutrpěli žádné zásadní ztráty.
„Tržby obchodů se nakonec dokázaly srovnat, vyrovnat se s tím zavřením na jaře. Takže celkově neočekáváme, že by rok z pohledu nábytkářského průmysl dopadl nějak hůř než předchozí léta,“ přibližuje předseda Asociace českých nábytkářů Tomáš Lukeš.
Ne všichni si ale nábytek nechávají vyrobit na míru. Stejně jako Jakub Nárovec se i Vendula Margaretis Rechová z Ostravy připravovala na příchod svého prvního dítěte. Nábytek do pokojíčku už ale musela objednat on-line.
„Jak se situace zhoršovala, tak v podstatě nebylo jiné zbytí, než to objednat on-line. Člověk prostě nakoupil a doufal. Takže když nám přišlo křeslo, tak jsem byla překvapená, že to bylo tvrdé atd,“ říká Vendula Margaretis Rechová.
Ztráty kamenných obchodů
Na rozdíl od výrobců tak ztráty pocítily především kamenné prodejny. Lidem jednoduše chyběla možnost si výrobek osahat nebo třeba zhodnotit odstín barvy.
Kvůli brexitu hrozí, že skončí část britských rybářů. Nová pravidla pro export jsou pro ně likvidační
Číst článek
„V loňském roce jsme zvládli solidní obchodní výsledek pro Česko i Slovensko. Tržby jsme klesly o 1,5 procenta pro Českou republiku, dvě procenta pro Slovensko. Vidíme ale masivní nárůst online prodejů – plus 200 procent v obou zemích,“ popisuje ředitelka společnosti IKEA pro ČR, Maďarsko a Slovensko Mounia El Hilali
Pracovníci společnosti tak vyřizovali až 30 tisíc objednávek týdně. Výsledky loňského roku si pochvaluje ředitel internetového prodejce Bonami Martin Všetečka. Tržby společnosti podle něj meziročně vzrostly o 40 procent.
„Našich šest prodejen bylo po celou dobu víceméně otevřeno jenom jako výdejny, ale to nemělo žádný dopad do našich prodejů. Co se týká kategorií, dobře se prodávala třeba kategorie sedaček nebo komod,“ říká Všetečka.
Kromě bytových doplňků si pak Češi loni své domácnosti upravovali taky pro domácí výuku nebo home office
„Od loňského roku výrazně vzrostla poptávka po kancelářském nábytku. U stolu například o 4 %. Výjimkou byly kancelářské židle, kde jsme zaznamenali 20procentní nárůst,“ popisuje marketingová ředitelka společnosti ASKO-NÁBYTEK Andrea Štěpánová.
Kvůli nejisté budoucnosti chce teď řada prodejců rozšiřovat své možnosti v internetových prodejích a logistice. Třeba společnost IKEA tak v následujících třech letech investuje miliardu korun.