Týden před Vánoci přinese plná obchodní centra. Fyzické nakupování je oblíbené, míní šéf asociace
Už příští neděli je Štědrý den a je tak jasné, že mnoho z nás využije právě tento víkend k tomu, aby nakoupili chybějící dárky pod stromeček. Předvánoční období bývá pro obchodní centra nejsilnějším obdobím v roce. A přestože se podle Asociace nákupních center nákupní chování Čechů v posledních letech mění, chuť utrácet je ani letos neopustila, jak v rozhovoru pro Český rozhlas uvedl předseda asociace Jan Kubíček.
Připravila se obchodní centra na víkend, kdy se dá čekat velký zájem zákazníků?
Víkend před Vánoci patří mezi ty nejdůležitější víkendy v roce. Věřím, že jsou centra připravena tak, aby přivítala v pohodě co největší počet zákazníků.
Budou obchodní centra před Vánoci třeba i prodlužovat otevírací dobu?
Otevírací doba bývá v tomto směru daná. Většina nákupních center pracuje v celotýdenním režimu, takže si myslím, že se otevírací doba nebude upravovat.
Chodí lidé stále do obchodů fyzicky? Neobjednávají spíše dárky přes internet?
Já si myslím, že statistiky hovoří úplně jasně. Lidé si po pandemii velmi rychle osvojili chození do nákupního centra. My vidíme oproti období před covidem pořád maličký pokles. Chybí nám přibližně pět až šest procent návštěv.
Vánoční stromky letos mírně podražily, zní od prodejců. Vzrostla i cena dekorací, na těch Češi šetří
Číst článek
Vysvětlujeme si to tím, že lidé chodí častěji a v menších skupinkách, ale jinak když se podíváme, tak myslím, že oblíbenost fyzického nakupování je jednoznačně potvrzena.
Silnější sezona
Dokážete už odhadnout, jaká pro vás bude letošní vánoční sezona? Jak vysoké tržby ve srovnání s předcházejícími roky čekáte?
Můžu říct, že podle toho, co jsem viděl, tak čísla se vyvíjela velmi pozitivně. Zejména Black Friday se velmi povedl. Myslím si, že je velmi pravděpodobné, že to bude lepší než předcházející rok, a uvidíme, co přinese rok příští, ale o letošek obavy nemám.
Když odhlédneme od Vánoc a podíváme se na celý letošní rok, jak výhodný byl pro obchodníky?
V zásadě se pohybujeme někde mezi sedmi a osmi procenty nad minulým rokem, i návštěvnost se nám hezky vrátila. V návštěvnosti jsme okolo čtyř až čtyř a půl procenta nad minulým rokem, takže myslím, že v tomto směru tržby minimálně vyrovnávají inflaci a věřím, že by to mělo tak i zůstat.
Kontrola dostupnosti a odeslání do 21. 12. E-shopy a kurýři radí, jak nakupovat, aby dárky došly do Vánoc
Číst článek
Dá se říct, jaké zboží lidi nejvíce táhne?
Mění se to. Za covidu to rozhodně byla elektronika, v nákupních centrech je to móda. Já si myslím, že jsme se vrátili v tuto chvíli do normálního chování.
Vyplatí se počkat a nakoupit v lednu?
Sezónnost a akce se rozhodně nezměnily. Rozhodně po Vánocích budou výprodeje. Věřím, že Češi si toto oblíbili a budou v tom dál pokračovat a tudíž i nákupní centra budou poskytovat povánoční výprodeje a slevové akce.