Nízkonákladovým aerolinkám se v krizi dařilo. Některé ale hospodaří se ztrátou

Evropská unie se chystá trestat nízkonákladové aerolinky za účtování extra poplatků. Mezi ně patří poplatky za platbu kreditní kartou a nebo za zavazadlo. Vyplývá to z materiálů, které nedávno unikly na veřejnost. Nízkonákladovky se brání. Podle nich jsou zmíněné služby navíc. A je tak na každém zákazníkovi, zda si za ně chce připlatit a nebo nikoli. Navíc, jak některé z nich doplňují, jsou i kvůli hospodářské krizi nadále pod tlakem a musí tak najít cestu jak vydělat. To ale neplatí o všech aerolinkách. Některým se v době krize dařilo - i když, třeba jako EasyJet, nadále hospodaří se ztrátou, říká šéf společnosti EasyJet pro region severní Evropy Thomas Haagensen.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadlo. Ilustrační foto

Letadlo. Ilustrační foto | Foto: Tomáš Adamec

Nějakou dobu se zdálo, že to nejhorší z dluhové krize je už za námi. Teď kvůli Portugalsku a Řecku nervozita opět roste. Zasáhne to letecké přepravce; ovlivní to vaši letní sezónu?

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor Romana Chlupatého s šéfem společnosti EasyJet pro region severní Evropy Thomasem Haagensenem.

V posledních několika letech, v podstatě od začátku hospodářské krize, jsme byli svědky výrazného přesunu lidí z byznys třídy do economy třídy. Což mělo na náš růst, na naše výsledky, pozitivní vliv. Stejně tak jako to, že se veřejnost obecně začala orientovat na nižší ceny. Z toho jsme také profitovali. A proto jsme i během krize rostli. Nabízíme totiž to, co lidé od leteckých přepravců chtějí: přepravu z jednoho letiště na druhé; a nabízíme přitom konkurenceschopné ceny – levné letenky.

Znamená to, že hospodářské problémy paradoxně nízkonákladovým aerolinkám – a nebo alespoň některým firmám z tohoto sektoru – pomohly?

My se trvale soustředíme na to, že chceme v Evropě vybudovat velmi hustou síť. Proto jsme se soustředili na expanzi na hlavních letištích. A také na nová spojení, o něž lidé mají zájem. Takže, v průběhu krize jsme se soustředili na nové cesty, nové trhy, ale také na posílení našeho podílu na některých hodně vytížených evropských linkách. Právě tam nám naše levné ceny napomáhají uzmout kus tržního podílu od tradičních přepravců.

Na druhou stranu tradiční aerolinky se snaží ukrojit z vašeho koláče – zakládají dceřiné společnosti, které napodobují váš obchodní model; nabízejí levné letenky. Je to problém?

Jak často říkám: musíte se narodit jako nízkonákladová společnost; nemůžete se stát nízkonákladovou společností; to nejde napodobit. A proč se musíte jako nízkonákladová společnost narodit? Třeba proto, že, podobně jako my, musíte mít letadla stejného typu. Nebo proto, že od svého vzniku musíte pozorně sledovat, kde je možné ušetřit. Nesmíte přitom dovolit, aby tento obchodní model nabourávaly špatné zvyky tradičních přepravců.

Co si mám představit pod pojmem ‚špatné zvyky tradičních přepravců‘, který jste použil?

Musíte se prostě hodně soustředit na to, abyste mohl nabízet levné letenky. A pro to, abyste mohl nabízet levné letenky, musíte mít nízké fixní náklady. Což znamená, že musíte zkoumat každou investici, každý výdaj, který chystáte. To, zda z toho skutečně zákazník nějak profituje, nebo ne.

Roman Chlupatý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme