Obchodníkům rostou tržby, lidé začínají utrácet za vánoční dárky
Češi letos přes internet utratí těsně před Vánoci rekordní sumu peněz - víc než 21 miliard korun. To je meziroční nárůst o 25 procent. Celkové tržby obchodníků by se měly podle odhadu odborníků pohybovat v řádech několika desítek miliard korun. Právě dnes pro obchody začíná nejdůležitější měsíc v roce.
Češi začali za vánoční dárky ve velkém utrácet. Jen o prvním adventním víkendu se tržby obchodníků zvýšily proti běžnému období až o několik desítek procent. Největší nápor zákazníků ale tradičně obchodníci očekávají poslední adventní víkend.
Nejvíce se tradičně prodávala elektronika a drobné domácí spotřebiče, které se u některých firem uplynulý víkend podílely na celkovém obratu až ze 70 procent. Velká poptávka byla a ještě bude po mobilních telefonech, hračkách a sportovním vybavení.
Přispěl i černý pátek
Do tržeb se promítl i takzvaný černý pátek. Někteří zdejší prodejci se do akce, kdy obchodníci nabízejí výrazné slevy na zboží, zapojili poprvé. Zákazníkům slibovali, že při koupi některého zboží ušetří až 80 procent. Tržily na tom nejenom internetové prodejny, ale i některé kamenné obchody.
Černý pátek je slevová akce, která vznikla ve Spojených státech. Zatímco loni při ní dosáhly tržby amerických obchodníků 57 miliard a 400 milionů, letos se meziročně snížily zhruba o 7 procent.
Jestli se odhady obchodníků vyplní a prosinec bude pro české obchodníky silný z pohledu tržeb, promítne se to do celkového vývoje maloobchodu.
Právě ten se v posledních měsících významně podílel na růstu ekonomiky, a zvyšovat tržby se obchodníkům dařilo i v září. Meziročně se tržby zvýšily o víc než 6 procent.
Aktuální údaje za říjen zveřejní statistici tento pátek. I v tomto případě očekávají analytici nárůst. A za celý prosinec by mohly tržby některých prodejců v meziročním srovnání růst až dvouciferným tempem.