Poláci dovážejí nejvíce ojetých aut v Evropě. Velká většina z nich má stočený tachometr

Polsko se pokouší bojovat se stáčením tachometrů u ojetých aut. Tamní svaz dealerů automobilů odhaduje, že s ujetými kilometry někdo manipuloval až u 80 procent vozů dovezených z ciziny. Od prosince si proto začne Polsko s jinými zeměmi vyměňovat informace o stavu tachometrů v autech při technických kontrolách. Zkontrolovat si je bude moci každý na internetu. V databázi ale chybí Německo.

Varšava Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tachometr (ilustrační foto)

Tachometr (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka stock.xchng

„Jen asi třetina nebo čtvrtina lidí se dozví, že si koupili auto se stočeným tachometrem. Přijde se na to většinou náhodou. Přitom s ujetými kilometry manipuluje v podstatě každý obchodník, který do Polska dováží auta," tvrdí Ryszard Ciechański z Polského motoristického svazu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poláci dovážejí nejvíce ojetých aut v Evropě. Velká většina z nich má stočený tachometr. Téma pro zpravodaje Viktora Daňka

V Polsku funguje internetová databáze, ve které si každý může najít stav tachometru při poslední technické kontrole vozu.

Jenže auta z ciziny se do registru dostanou až v okamžiku dovozu, a to už bývá pozdě. Od prosince se proto Polsko připojí k mezinárodní databázi CARFAX.

„Změní se především to, že se budou na jednom místě hromadit data z různých zemí. Když koupíme ojeté auto například z Francie, uvidíme, kolik tam měl najeto při poslední technické kontrole. To srovnáme s nabídkou prodejce a snadno odhadneme, jestli jsou uváděné kilometry reálné nebo jestli je tachometr stočený," přibližuje Ciechański.

Problém je ale v tom, že v databázi není Německo, ze kterého Poláci dovážejí ojetá auta nejčastěji. Podle europoslance Tomáše Zdechovského z KDU-ČSL by bylo lepší, kdyby v Evropě existoval jednotný registr najetých kilometrů.

„Aby při každé návštěvě automobilu v jakémkoliv servisu musel být zaznamenán stav tachometrů. Existovaly by takzvané národní registry, které by byly vzájemně propojené," říká Zdechovský, který ve Varšavě o stáčení tachometrů uspořádal konferenci.

„Polský trh je pro nás absolutně nejdůležitější, je potřeba, aby se do tohoto tématu vedle Čechů obuly i další země," doplňuje.

Výzvou se bude zabývat Evropský parlament zhruba na přelomu roku.

Viktor Daněk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme