Pražský dopravní podnik bude kupovat nové autobusy i jízdenkové automaty
Pražský dopravní podnik nakoupí za miliardu korun 150 autobusů. Dalších 165 milionů utratí za nové jízdenkové a informační automaty. Finanční otázku řeší podnik tím, že chce s dodavateli, kteří vyhrají výběrová řízení, uzavřít rámcovou smlouvu. Ta mu umožní v rozmezí několika let odebírat jen tolik zboží, na kolik bude mít aktuálně peníze.
Díky této smlouvě si uvolní ruce tak, aby se nedostal do podobné situace jako při kontraktu z roku 2006 na koupi tramvají.
Za ně totiž dluží plzeňskému dodavateli Škoda Transportation zhruba 8 miliard korun. Smlouva dopravní podnik na několik let zatížila vysokými splátkami.
Nové investice bude podnik financovat z fondů Evropské unie, dotací z rozpočtu Prahy a z vlastních zdrojů. Ty pro letošní rok přesahují 3 miliardy korun.
Dodávka autobusů bude rozprostřena podle ekonomické ředitelky podniku Magdaleny Češkové do pěti let:
„Tam je možnost financování z kategorií přiměřeného zisku, který dostaneme v rámci kompenzace z rozpočtu hlavního města Prahy a částečně z vlastních zdrojů. V roce 2015 máme na autobusy z přiměřeného zisku 475 milionů korun.“
Obnova vozového parku je nutná. Podle zákona mohou jezdit v městské dopravě jen autobusy mladší než 9 let. Ty, určené k výměně, se k této hranici blíží.
„Co se týká jízdenkových automatů, ty budou hrazeny výhradně z vlastních zdrojů. Nehodláme se zadlužovat. Nepočítáme s tím, že bychom si vzali nějaký úvěr nebo půjčku,“ upřesňuje Češková.
Možností by bylo zdražit jízdné, ale magistrát tímto směrem nejde. Naopak v červenci zlevnil roční předplatné. Proděkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos si myslí, že investice odpovídají dlouhodobému plánu města:
„Záměr modernizovat vozový park a vůbec procesy v městské hromadné dopravě pramení z toho, že chceme-li omezit individuální dopravu, zamezit zácpu aut ve městě, potřebujeme učinit městskou hromadnou dopravu atraktivní.“
Kolik budou autobusy a automaty na jízdenky stát, se ukáže až při veřejném řízení na dodavatele.