Konkurenční obchody, ale rozdíl maximálně pár haléřů. Co vyplynulo ze srovnání cen potravin?
Shodné ceny u stejného zboží nebo rozdíl jen pár haléřů. Tak dopadlo několikaměsíční porovnávání cen v prodejnách sedmi největších obchodních řetězců, které provedl Radiožurnál a web iROZHLAS.cz. Reportéři v terénu se zaměřili na osm položek a jejich nezlevněné ceny sledovali v obchodech ve dvanácti krajských městech a Praze po dobu tří měsíců. Z průzkumu také vyplynulo, že k prodejci avizovanému zdražení od Nového roku zatím nedošlo.
Po dobu tří měsíců zaznamenávali reportéři Radiožurnálu i webu iROZHLAS.cz nezlevněné ceny osmi základních potravin. Mezi nimi byl například konzumní kmínový chléb, cukr krystal, máslo nebo polotučné mléko. Sběr dat probíhal v říjnu, listopadu a lednu. Prosinec vynechali kvůli tomu, že byla řada potravin v předvánočních akcích.
U některých položek se ceny v různých obchodech shodovaly. Například konzumní kmínový chléb mohli zákazníci koupit za úplně stejnou cenu v listopadu v několika obchodních řetězcích. Třeba v Praze nabízely chléb za 37 korun a 42 haléřů řetězce Billa a Penny Market – které mají stejného vlastníka – a kromě nich i Albert a Lidl.
Text pokračuje pod grafy.
V Plzni pak v listopadu stejnou cenu drželo všech sedm řetězců. Tedy i Kaufland – ten má stejného vlastníka jako Lidl – a také Tesco a Globus.
Podobná situace ale byla třeba v říjnu i u chlazeného kuřete bez drobů. Jedno kilo mohli koupit lidé v Plzni, Liberci a Brně u všech sedmi řetězců za úplně stejnou cenu – a to za 89,90.
U některých položek v nákupním košíku pak byly ceny sice rozdílné, v řadě případů se ale lišily o jednotky haléřů.
Ekonomka: Rozdíl v haléřích u základních potravin nemusí být nic špatného. Důležitý je přístup k datům
Číst článek
Shodné ceny u stejného zboží v konkurenčních obchodech byly pro reportéry překvapivé, proto se Radiožurnál a iROZHLAS.cz obrátily na antimonopolní úřad s dotazem, zda jde o oběžnou praxi, či nekorektní jednání.
Podle mluvčího Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martina Švandy stejná cena nemusí být známkou protisoutěžního jednání.
„Kromě známky kartelu může jít například o to, že obchodní řetězce mají stejného dodavatele zboží a prostě respektují jím doporučenou cenu. Pravděpodobnější příčinou může být takzvané cenové následování, což není zakázaná praktika,“ říká Švanda.
Aby se mohl antimonopolní úřad vůbec podezřením z protisoutěžního jednání zabývat, potřebuje podle něj víc důkazů. Třeba to, že cena vznikla na základě zakázané dohody obchodníků.
Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy pak stejné nebo podobné ceny svědčí o tom, že na trhu s potravinami funguje velmi tvrdá konkurence.
„Tam kde existuje konkurence, tak nikdo nemůže cenou nějak zásadně ustřelit. Pokud ji nechá vyšší. tak ostatní zákazníci odejdou ke konkurenci. Pokud někdo cenu výrazně sníží, ostatní se mu musí přizpůsobit, aby nepřišli o své zákazníky,“ vysvětluje Prouza.
Text pokračuje pod grafy.
Podle ekonomky a bývalé zástupkyně České republiky při Světové bance Jany Matesové nejsou podobné nebo stejné ceny u některých základních potravin – třeba u pečiva – ničím neobvyklým.
Zákazníci by ale podle ní měli mít lepší přehled o aktuálních cenách základních potravin, za které je velcí obchodníci prodávají. Třeba prostřednictvím online databáze, která teď v Česku chybí.
Podle Matesové by totiž takové sdílení informací mohlo ve výsledku ovlivnit i chování obchodníků.
„Samo by je to tlačilo k sebekontrole, protože z těch dat nakonec se opravdu každé možné případné nekalé jednání ukáže,“ myslí si Matesová.
Bez zdražení
Ještě na začátku prosince řetězce varovaly, že od ledna zdraží potraviny až o deset procent.
Z průzkumu Radiožurnálu a webu iROZHLAS.cz vyplynulo, že nákupní košík s osmi sledovanými potravinami stál v lednu bez slev 317 korun a 23 haléřů, což je o zhruba dvě koruny méně než v listopadu a o zhruba padesát haléřů méně než v říjnu.
Co se týče potravin v akci, tak ty v lednu meziměsíčně zlevnily o šest procent. Vyplynulo to z analýzy slevových letáků sedmi největších potravinových řetězců, kterou pro Český rozhlas zpracovala společnost Česká distribuční.