Siemens chce do konce roku 2014 zrušit 15 tisíc pracovních míst, kvůli úsporám
V rámci úspor chce německý průmyslový koncern Siemens zrušit do konce roku 2014 až 15 tisíc pracovních míst, z toho třetinu v Německu. Agentuře DPA to včera řekl mluvčí společnosti. Zdůraznil, že se Siemens bude snažit vyhnout nucenému propouštění a někteří zaměstnanci budou moci přejít do jiných částí koncernu. Strojírenský gigant zaměstnává po celém světě 370 tisíc lidí a působí i v České republice.
V českých závodech Siemensu pracuje 10 a půl tisíce lidí. Analytici ale předpokládají, že v Česku by se dělníci a zaměstnanci koncernu nemuseli propouštění příliš obávat. Například loni v květnu podnik naopak rozhodl o přesunu výroby takzvaných zákaznických motorů, které jsou vyráběny přesně podle konkrétních požadavků klientů, z Bavorska do Mohelnice.
Siemens už v srpnu naznačoval, že musí snížit náklady, protože má méně zakázek. A protože je největším průmyslovým konglomerátem v Evropě, s výrobním záběrem od turbín, rychlovlaků, přes průmyslové roboty a spotřební elektroniku, je považován za indikátor celé německé ekonomiky.
Pokles zakázek podle odborníků může být důkazem toho, že německý gigant našel v některých tendrech přemožitele. Podnik má od léta nové vedení a na hlavu starého míří kritika, že neodhadlo vývoj poptávky na hlavních trzích a že firmu řídilo špatně.
Co se týče poptávky, odborníci připomínají, že Siemens například chtěl dodávat parní turbíny do polské elektrárny kousek od Katovic. Kontrakt za čtvrt miliardy korun ale nakonec vyhrála česká Plzeňská Škodovka Doosan Škoda Power. Má korejské vlastníky, ale 1300 odborníků pracuje v Plzni. Tato firma se ve světě ve svém oboru stále více prosazuje a je pro Siemens konkurencí.
Nižší zakázky
Prohry Siemens zaznamenal i v další výnosné výrobě přímo v Německu. A to, když letos v létě německé dráhy Deutsche Bahn zkrátily zakázku na vysokorychlostní vlaky nové generace. Snížily ji o 31 vlakových souprav. Siemens počítal s příjmem 6 miliard eur, ale má zakázku o miliardu eur menší.
Jde zřejmě o důsledek předchozích problémů. S Deutsche Bahn vede soudní spory kvůli tomu, že drahám dříve dodával rychlovlaky se zpožděním. Siemens kvůli tomu odepíše 250 milionů eur, v přepočtu 6 a půl miliardy korun.
Ve stejné době také vedení Českých drah rozhodlo o tom, že nenakoupí dalších osm rychlovlaků právě firmy Siemens. To pro firmu znamená nižší zakázky o 100 milionů eur, asi dvě a půl miliardy korun.