Stát již nebude dotovat železniční dopravu na trati Praha-Ostrava
První železniční trať v Česku naplno pocítí co dokáže konkurence. Stát přestává dotovat spojení mezi Ostravou a Prahou, tedy neobjedná žádné vlaky, kterým zaplatí případnou ztrátu. Od prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, proto budou jezdit mezi Prahou a Ostravou všichni dopravci na vlastní podnikatelské riziko.
"Důvod je logický. Ministerstvo už má dostatečné informace o tom, že od nového jízdního řádu - tedy od prosince - začne na lince Praha-Ostrava jezdit nový konkurenční dopravce. A od příštího roku další. Z pohledu ministerstva, z potřeby efektivně vynakládat veřejné prostředky, přenecháváme tuto linku konkurenčnímu boji," ozřejmil důvody ministerstva Ondřej Michalčík, ředitel odboru veřejné dopravy.
S Emanuelem Šípem (bývalý ředitel ČD) a Radimem Jančurou (majitel RegioJet) rozmlouvala v Odpoledním Radiožurnálu Veronika Sedláčková
"Já si myslím, že je to pozitivní krok, který tu už měl být dávno," pochválil rozhodnutí ministerstva i bývalý ředitel Českých drah Emanuel Šíp.
"Dotování rychlíků byla v podstatě nesystémová dotace Českých drah zavedená před několika lety, která ve světě v podstatě neexistuje. Prostě se rychlíková doprava bere jako obchodní činnost, která se má vyplácet," dodal Šíp.
Nedostatek spojů v průběhu dne podle Michalčíka nehrozí. Ušetřené prostředky chce ministerstvo investovat jinde. Linka Praha-Ostrava je prozatím jediná, kde toto uvolnění proběhne:
"O tomto kroku zatím neuvažujeme. Spíše půjdeme jinou cestou a postupně budeme vypisovat nabídková řízení na jednotlivé linky po České republice," popsal Michalčík předpokládaný postup.
RegioJet představí vlaky v červnu v Ostravě
"Slíbili jsme, že vyrazíme v druhé polovině tohoto roku, což je docela široký pojem. Bude to opravdu nejpozději v tom prosinci," říká Radim Jančura, majitel Student Agency ohledně plánů své společnosti, která již vlastní lokomotivy i vagóny.
Na veletrhu Czech Rail days plánuje svůj vozový park představit veřejnosti. Současně také oznámí datum zahájení provozu.
Jančura také prohlásil, že jeho společnost bude na trase Praha-Ostrava jezdit devětkrát za den a slíbil vyšší komfort pro cestující v porovnání s Českými drahami. Jízdné ve vlacích RegioJet by mělo začínat na 230 korunách.
Větší komfort než v autobusu
Jedinou větší překážkou podnikání na železnici je podle Šípa počáteční investice. Ceny se podle něj pohybují od 5ti násobku do 10ti násobku ceny autobusu odpovídající kapacity.
"Jakmile tohle už máte a jakmile vám to vychází finančně, pak si myslím, že na železnici je možné poskytnout větší komfort než v autobusové dopravě. Už proto, že tam máte daleko větší prostor," prohlásil Šíp.
Ten také v Odpoledním Radiožurnálu zkritizoval fakt, že stát zablokoval před deseti lety soukromé investice do železnice. Jančura dal za příklad Slovensko, kde se vláda - podle něj - chová racionálně a jeho žluté vlaky tam od března příštího roku budou jezdit na trase mezi Bratislavou a Komárnem.
Jančura také zkritizoval fakt, že největší zakázka v historii ČR - za 150 miliard korun - byla zadána Českým drahám bez výběrového řízení. Tuto zakázku ostatně Jančura již napadl u Evropské komise.