Vedro zvyšuje firmám zisky i náklady, vydělávají hlavně prodejci nápojů a zmrzlin
Venkovní teploty jsou v Česku na svém vrcholu. Některé firmy na vedrech vydělávají, jsou ale i podniky, které tropické teplo stojí peníze.
Současné tropické počasí nahrává především provozovatelům koupališť. A to skoro po celé České republice. Vedle nich mají vyšší tržby také majitelé zmrzlinových stánků nebo restaurací, které mají venkovní sezení. Daří se také prodejcům nebo půjčovnám kol.
Horké dny se podepisují také na růstu odběru elektrické energie, některé domácnosti, průmyslové i jiné podniky ve vedrech naplno používají klimatizaci. Na výrobě elektřiny se to prý ale příliš neprojevuje. Stejně jako abnormální zimy, kdy se hodně topí.
Například ČEZ podle mluvčího Ladislava Kříže prodává elektřinu na rok dopředu, výkyvy během roku proto nemají na výrobu a hospodaření firmy velký vliv.
„My tak už rok dopředu víme, jaké hospodářské výsledky z velké části budou. Pak ty výkyvy, kdy my můžeme ještě nějaké dodatečné množství elektřiny prodat, se projevují opravdu minimálně do jakýchkoli výsledků, je to mizivý vliv,“ říká mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.
Existují ale firmy, které na vysokých teplotách spíše prodělávají. Zaměstnancům kvůli vedru například zkracují pracovní dobu. Patří mezi ně paní Blanka, která je spolumajitelkou jedné východočeské firmy obchodující s obalovými materiály.
Její zaměstnanci proto mají práci hlavně ve velkých skladech, a ty jsou klimatizované jenom z části. Několik pracovníků proto dostalo nucené volno.
„Zhruba kolem 11 hodiny jsme propustila všechny, kteří pracují ve skladu. Ti, kteří pracují v kancelářích a mají tam třeba klimatizaci, ještě zůstávají,“ popisuje.
Jestli bude mít přerušený provoz nepříznivý vliv na tržby, to zatím majitelka podniku nedokáže odhadnout. Pokud ano, mohly by se pohybovat v řádu maximálně jednotek procent.
Chladit musí také například podniky ve velkých halách. S vyššími náklady ale většina firem počítá. Některé z nich mají pro tyto účely vyčleněné peníze ve svých rozpočtech.
„Samozřejmě znamená to určité zvýšení nákladů, ale vzhledem k objemu produkce a k celkovým nákladům to není nějaká extra výrazná částka. Tyto náklady plynou zejména ze zajištění pitného režimu pro naše zaměstnance a pro zajištění extra přestávek,“ vysvětluje mluvčí automobilky Škoda Auto Josef Baláž.