Volkswagen může skandál s emisemi stát desítky miliard eur, odhadují analytici
Aféra s podvodným softwarem na měření emisí u automobilů koncernu Volkswagen trvá už tři týdny, investoři jsou ale stále nervózní a akcie jsou jako na houpačce. Pořád totiž není jasné, jaký konkrétní dopad bude kauza na automobilku mít.
Zájem o akcie koncernu se podle analytiků příliš nezměnil. Jak ale upozorňuje Jiří Šimara ze společnosti Cyrrus, v současnosti akcie nakupuje jiný druh investorů.
„Ještě před tou kauzou to byl titul poměrně stabilní, takže do něj investovaly velké fondy, které právě vyhledávaly jakousi stabilitu na trhu a i menší výnos. Zatímco teď do něj investují spíše spekulativnější hráči, kteří se vyvezou na tom procentním růstu v jednom dni a potom titul rychle odprodávají, což následně zvyšuje rozkolísanost té samotné akcie,“ říká Šimara.
Navíc vedení firmy stále nezveřejňuje žádné zásadní nové zprávy, a tak finanční trhy reagují na každou drobnou informaci. Například včera nový ředitel německé automobilky Matthias Müller prohlásil, že by mělo většině dotčených vozů stačit přeprogramování softwaru. A akcie na to reagovaly osmiprocentním růstem.
Hlavní témata jsou stále otevřená
„Nicméně ta hlavní témata zůstávají stále otevřená - kolik vyměří regulátoři na jednotlivých trzích Volkswagenu pokutu a následně i to, v jakých zemích se budou podávat hromadné žaloby. Už teď se ví, že to bude určitě ve Spojených státech, ve Velké Británii i ve Francii,“ dodává analytik Jiří Šimara.
Analytici odhadují, že skandál může automobilku vyjít na desítky miliard eur. Třeba Marc-Rene Tonn ze společnosti Warburg Research odhaduje, že náklady na pokuty, právní spory a svolávání automobilů do servisů by mohly překročit 35 miliard eur, což je téměř bilion korun.