Prezident Zeman pomáhá podnikatelům v exportu. Ale jen svým vyvoleným

Kolem znovuzvoleného prezidenta Miloše Zemana vzniká pozoruhodná pověst o tom, jak že to skvěle, aktivně a účinně pomáhá v zahraničí českým podnikatelům. Mantru ekonomické diplomacie stále dokola opakuje i sám Zeman. Skutečnost je ale jiná.

Komentář Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Volební účast 66,6 procenta je nejvyšší účast za posledních dvacet let.

Volební účast 66,6 procenta je nejvyšší účast za posledních dvacet let. | Foto: Khalil Baalbaki | Zdroj: Český rozhlas

Ve skutečnosti pomáhá jen pár vyvoleným, případně těm, kteří si formou sponzorského daru jeho vlídné slovo, doporučení a pomoc s potenciálním byznysem předplatí. Tenhle obchodní model – který se jasně odrazil i v neprůhledném financování Zemanovy kampaně – bude nepochybně na Hradě fungovat i nadále.

Pošlete spolku Přátel Miloše Zemana či Straně práv občanů (případně na jiný účet, který prezidentovi blízcí spolupracovníci ochotně sdělí) sponzorský dar a dočkáte se pozvání na podnikatelskou misi s prezidentem, když budete štědřejší, možná vás prezident přizve i na politická jednání. 

V některých zemích se skutečně „velká rána“ bez politické tlačenky udělat nedá. Typickou ukázkou jsou některé postsovětské republiky, kde Zemana tak rádi vítají, a také Čína.

Vyprávět by mohl Petr Kellner a jeho Home Credit – otočka české politiky směrem k Číně jde viditelně ruku v ruce se získáním celočínské licence na poskytování spotřebitelských půjček. Byznys k nezaplacení – díky vazbám na ČSSD, Jaroslava Tvrdíka a právě Miloše Zemana.

Funguje to i naopak. Čínská společnost CEFC (ta, co v Česku tak ráda nakupuje) nemá v tuzemsku lepšího „píáristu“ než je právě prezident. 

Všichni prezidentovi blízcí. Se Zemanem slavili na pódiu rodina, politici, hradní družina i 'pan ČEZ'

Číst článek

Pohled do statistik přitom jasně dokazuje, že neexistuje žádná korelace mezi až frenetickou aktivitou ve směru k Rusku a k Číně s nárůstem českého exportu do těchto zemí.

Hru na „exportního guru“ přitom se Zemanem hrají i jiní. Třeba Andrej Babiš, který se nedávno při interpelacích ve sněmovně zlobil, že „panu prezidentovi se dává nálepka, že je proruský a pročínský“ a přitom „prezident dělá maximum pro naše podnikatele, abychom dělali byznys v Rusku a v Číně.“

Hned po oznámení výsledku prezidentských voleb přispěchal šéf Hospodářské komory Vladimír Dlouhý a pochvaloval si, jak „prezident Zeman provádí aktivní ekonomickou diplomacii s cílem účinně podpořit zájmy českých podnikatelů.“

Autor je šéfredaktor serveru HlídacíPes.org

Robert Břešťan Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme