V 74 letech zemřel divadelní a filmový herec Jiří Pecha, dlouholetý kolega Bolka Polívky
Zemřel divadelní a filmový herec Jiří Pecha, bylo mu 74 let. V brněnské fakultní nemocnici podlehl těžké nemoci. Potvrdila to mluvčí divadla Husa na provázku Alžběta Nagyová. Podle ní Pecha zemřel ve čtvrtek ráno. Na budově divadla už visí černý prapor.
„Peca byl to, čemu se dneska, trošku se to zneužívá, říká srdcař nebo puďák. Hrál divadlo zevnitř, ze sebe, takže ty figury byly strašně uvěřitelné. Byly to vždycky nesmírně autentické herecké projevy. Mimo to byl také výborný kamarád,“ vzpomínal na Radiožurnálu herec a režisér Břetislav Rychlík.
Divadlo Husa na provázku slaví padesátiny. K výročí chystá nové inscenace
Číst článek
„Byl hercem tragickým i komickým, ale v obou polohách v té největší míře. Dokázal být velikým tragédem, třeba jeho nastudování Krále Leara, ale zároveň byl obrovským komikem, byl nejbližším partnerem Bolka Polívky v jeho klauniádách. Dokázal sám sebe neuvěřitelným způsobem zesměšnit,“ vzpomíná rektor JAMU Petr Oslzlý s tím, že Pecha podle něj hrál až do okamžiku, dokud „nelehnul“.
„On nikdy neurazil, byl velký dobrák, strašně kamarádský, strašně vstřícný a výborný herec,“ popisuje pro Český rozhlas Brno Arnošt Goldflam. „Když jsem byl vloni v Brně, tak jsem šel na sraz před 50 let, myslím 55, po maturitě a vidím tam takového dědouška sedět na lavičce a dívám se a on to byl Peca. To bylo naposledy, kdy jsme si spolu takhle popovídali.“
V brněnském „Provázku“, kde působil od přelomu 60. a 70. let minulého století, se třebíčský rodák Pecha proslavil. Vytvořil úspěšnou hereckou dvojici s Boleslavem Polívkou, hráli spolu například v inscenacích Pezza versus Čorba nebo Poslední leč, která se dočkala i filmového zpracování.
„Patřilo by se napsat, že Provázek utichl. Je tomu ale přesně naopak. Od rána volají a píší lidé, pro které něco - a většinou mnoho - znamenal. Tak živo jako dnes už tu dlouho nebylo,“ stojí na webu Husy na provázku.
Pecha hrál také ve filmech, například v Dědictví aneb Kurvahošigutntag, Anděl Páně, Pupendo, Peklo s princeznou, Lotrando a Zubejda, Balada pro banditu nebo v Čarovném dědictví či v seriálu Bylo nás pět.
Král Lear i Čekání na Godota
V posledních letech se na jeviště Husy na provázku čas od času vracel hlavně v titulní úloze v inscenaci Babička podle Boženy Němcové. Právě na jevišti svého osudového divadla a v jedné ze svých nejúspěšnějších rolí Babičky slavil Pecha v roce 2014 své 70. narozeniny.
I když počet repríz už tehdy přesahoval tři stovky, Pecha řekl, že jako celoživotní trémista se večer znovu bude „třepat jako ratlík“. Na otázku, zda se cítí na dalších 300 repríz, ovšem tehdy reagoval trpkým smíchem. „To je odpověď,“ dodal lakonicky.
Pecha začínal s herectvím u ochotníků a díky talentu se dostal na Janáčkovu akademii múzických umění i bez povinné maturity. Odborníci na něm oceňovali zejména hereckou živelnost a zemitost, stejně jako schopnost ztvárnit komické i dramatické role. Díky širokému rejstříku zvládal nespočet klauniád, ale také titulní roli v Králi Learovi nebo part v absurdním dramatu Čekání na Godota.
Pechovu divadelní a filmovou kariéru nezhatily ani celoživotní potíže s učením textů ani zdravotní problémy spjaté s věkem. Když Husa na provázku uspořádala velkou oslavu jeho pětašedesátin, příliš to prý nechápal. „Teď už je mi to jasné – oni si mysleli, že se sedmdesátky nedožiju,“ řekl, když mu bylo právě 70 let.